Baruman: Zorba in zes woorden en een beeld.

“Zes woorden en een beeld”

Baruman’s eerste hond was een boxer. Eenmaal een boxer, altijd een boxer wordt er vaak gezegd en ook hij was door dat virus besmet.

Het waren de jaren zestig van de vorige eeuw. Jaren die de voorbode bleken te zijn van veel sociaal-maatschappelijke en culturele veranderingen in de samenleving. Baruman had,  zoals het in die tijd gebruikelijk was, eerst 4 jaar verkering en was daarna 4 jaar verloofd. Er werd traditioneel en keurig gespaard voor de uitzet. Hij kreeg een woning, huwde, kreeg zijn eerste kind en alles wat in die tijd bij een jong stel gebruikelijk was.

Daar hoorde, om het gezinnetje compleet te maken, ook een hond bij vond hij. Het stond vast dat het, gelet op Baruman’s familietraditie, dat het een boxer moest worden. Geen ‘vuilnisbakkenras’ maar een rashond met stamboom en al. Daar denk ik inmiddels anders over maar dat geheel terzijde. De naam voor de boxer moest volgens de fokker met een Z beginnen. In die tijd vonden we de film “Zorba de Griek” fantastisch dus kozen we voor de naam Zorba. Maanden later kregen we het bericht dat de fokker een foutje had gemaakt, de naam van de boxer moest beginnen met een A, hij had voor onze boxer vast de naam Axel gekozen. Maar eenmaal Zorba, altijd Zorba vonden we.

Kort geleden vond ik in mijn bureaulade een oude, wazige en gescheurde foto van onze nog jonge boxer Zorba. Een ontroerend moment, al mijn herinneringen aan die tijd passeerden de revue. Vandaar deze bijdrage voor het thema “een dier in zes woorden en een beeld”.

'mijn hond maakt mijn hart gezond'

‘mijn hond maakt mijn hart gezond’

‘mijn hond maakt mijn hart gezond’

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

