Baruman en Jatgappe

Baruman en Jatgappe.

Baruman wandelt dagelijks circa 3/4 uur, niet omdat hij het leuk vind maar omdat zijn behandelend artsen hem dat adviseren. Om die opgave dragelijk te maken verzint hij wisselende routes door Velp en/of zijn favoriete stad Arnhem.

Vandaag wandelde ik door Arnhem-noord. Door de wijk Klarendal en vervolgens in de richting van het centrum van de stad. Bij de Ir van Muijlwijkstraat aangekomen zag ik een expositie van beeldend kunstenaar Meri de Geest. Nooit van gehoord, dat kan gebeuren. Haar werk vind ik qua karakter heel bijzonder. Vooral de naam JATGAPPE intrigreerde mij, van deze stroming had ik nog nooit gehoord. Ik citeer de folder van de expositie om u te informeren over de achtergrond van die naam.

Jatgappe is de samenvatting van ‘Jatten’ en ‘Gappen’, Jiddische woorden voor stelen.

In het Jatgappe project gaat het om het gebruik van bestaande afbeeldingen om iets nieuws te creeren. Dat is een vorm van kunst, die ontwikkeld werd in het Manierisme en later door de Dada beweging. Jatgappe gebruikt verschillende technieken om dit doel te bereiken. Het geexposeerde project begon met de traditionele 2D collage techniek. Later werd de vorm 3D door de collage techniek toe te passen op vazen, kastjes en andere bestaande voorwerpen.

Jatgappe is het project van Meri de Geest. Ze houdt haar expositie in de Ir van Muijlwijkstraat 23 in Arnhem. Helaas eindigt haar expositie op 18 mei a.s.. Daarom maakte ik een paar foto’s van haar bijzondere, zeer gedetailleerde en intensief gedecoreerde werk. Ik beperk me min of meer noodgedwongen tot haar 3D-werk. Haar 2D-werk, waarbij zich zeer fraaie kunstwerken bevonden, zaten helaas achter glas en waren daarom lastig om verantwoord te fotograferen.

Drie levensgrote beelden (3D)

Drie levensgrote beelden (3D)

Leuke 'wandelschoenen' (3D)

Leuke ‘wandelschoenen’ (3D)

Een vaas (3D)

Een vaas (3D)

Haar 'stofzuiger' (3D)

Haar ‘stofzuiger’ (3D)

Even zitten....... (3D)

Stoeltje (3D)

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

4 reacties op Baruman en Jatgappe

  1. joost tibosch sr zegt:

    Op zo’n manier ook genoten van de jatgapperij van Meri de Geest. Ik neem het je behandelende artsen niet kwalijk dat ze je nog op kunnen jutten om te wandelen!

  2. baruman zegt:

    @ Francois, ik raad je toch aan om naar die expositie te gaan kijken met moeders, het kan nog een paar dagen.

  3. francois15 zegt:

    Wat leuk. Elke keer als we op de terugweg over de van Muijlwijkstraat fietsen zeggen mijn vrouw en ik tegen elkaar: de volgende keer gaan we er kijken. Dat zeggen we dus 3 keer per week.
    Het expositiebordje is (denk ik) zo geplaatst dat je het komend van het Velperplein wel direct ziet maar omgekeerd (van de kant van de Velperpoort) niet.
    Maar terugkomend hebben we geen zin meer (teveel ge-Dudokt, gewinkeld, geslenterd etc) maar nu jij de foto’s hebt geplaatst hoeft het ook eigenlijk niet meer😉

Geef een reactie

