Baruman en het natuurgebied Beekhuizen

ingezoomde foto.

ingezoomde foto.

Baruman schrikt van de aantasting van het natuurgebied Beekhuizen.

In het belang van mijn gezondheid wandel ik elke dag zo’n drie kwartier tot een uur in mijn woonomgeving in het dorp Velp en/of in de aangrenzende stad Arnhem.

Op 2e Paasdag wandelde ik met mijn zeer dierbare vriendin in de natuurgebieden de  “Keijenberg” en “Beekhuizen”. Ik ben een bevoorrecht mens, deze prachtige landschappen   bevinden zich op ongeveer 100 meter van mijn huis, aan de oostzijde van Velp. Ze maken deel uit van het zogenaamde Veluwemassief.

Deze gebieden hebben elk hun eigen landschappelijke en natuurlijke kenmerken. Ik noem er een paar: afwisselend naald- en loofhoutbossen, grote hoogteverschillen, natuurlijke paden, mooie slingerende beken met glashelder water en in het natuurgebied Beekhuizen prachtige, natuurlijk vormgegeven vijvers.

Mijn overbuurman had mij een paar dagen geleden, na zijn wandeling door Beekhuizen, al getipt. Beste Baruman, ik ben me rot geschrokken, ga alsjeblieft eens kijken bij de vijvers! Wat ze daar aan het doen zijn kan en mag niet, ze hebben (forse vloek) beton in het natuurgebied geintroduceerd. Ik vroeg wie hij met “ze” bedoelde. De vereniging “Natuurmonumenten” en de door hen ingeschakelde ontwerpers en uitvoerende bedrijven antwoordde hij.

Beste bloggers, mijn vriendin en ik zijn op 2e Paasdag in dat prachtige gebied gaan wandelen en we zijn ons inderdaad rot geschrokken. Aan de kop van de door mijn overbuurman genoemde fraaie vijver zijn met behulp van grootschalige betonelementen over een grote lengte “treden” aangelegd (zie onderstaande foto). Ter uwer informatie, voor deze grootschalige ingreep was er sprake van een natuurlijke, groener vijver-randafwerking met een enkel houten bankje met uitzicht over de vijver.

De betonnen treden vanuit afstand gezien.

De betonnen treden van grote afstand gezien.

ingezoomde foto.

ingezoomde foto.

Deze grootschalige betonnen ingreep, een in mijn beleving ‘stadse’ aanpak, acht ik zeer strijdig met het natuurlijk- landschappelijke karakter van de omgeving van die vijver. Met zijn van oorsprong houten, traditionele randafwerkingen en begroeiing, met getrapte watervalletjes. Met hier en daar een bescheiden houten bankje waarop je kunt uitrusten van je wandeling en je kunt genieten van de stilte en van deze rustige plek.

Het afschuwelijke, veel te grootschalige betonnen bouwwerk is nog niet gereed, evenals de renovatie van de randen van deze vijver. Terug draaien van deze ingrepen zal, gelet op de uitvoeringsfase waarin de renovatie zich bevindt, niet meer lukken. Evenmin kan ik mij herinneren of er over de plannen en voornemens inspraak is geboden.

Los van mijn afschuw van de ingrepen maak ik me nu ook zorgen over de toekomstvisie van de eigenaar (Natuurmonumenten, die ik notabene tientallen jaren steunde inclusief mijn vertrouwen in hun beheers- en onderhoudcultuur). Ik neem gemakshalve aan dat de door Natuurmonumenten ingehuurde  landschappers en vormgevers zich hebben kunnen vinden in de visie van hun opdrachtgever. Tegengas zullen ze niet hebben gegeven.

Hoe dan ook, ik hoop dat de genoemde lelijke “bouwwerken” geen voorbode zijn van meer grootschalige betonnen ingrepen in het prachtige natuurgebied “De Veluwe”. U zult begrijpen dat mijn zorgen niet zijn verdwenen. Ik hou de vereniging  “Natuurmonumenten” en hun gevoerde toekomstige landschappelijke beleid in de gaten.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

12 reacties op Baruman en het natuurgebied Beekhuizen

  1. baruman zegt:

    Beste bloggers, gisteren dit blog met een begeleidende brief aan Natuurmonumenten verzonden. Wacht hun antwoord af, kan wel eens lang duren vrees ik.

  2. Aad Verbaast zegt:

    Merkwaardig bouwsel inderdaad. Lat de natuur toch de natuur.
    Benieuwd wat voor antwoord ze je gaan geven op je vragen!

  3. Fenny zegt:

    Misschien hebben ze er een goede reden voor, ik heb ook vaak moeite met veranderingen en in een natuurgebied is het dubbel schrikken,

    • baruman zegt:

      @ Fenny, vandaag stuur ik een afdruk van mijn (dit) blog aan de Vereniging Natuurmonumenten in ‘s-Graveland. Met het verzoek om een reactie daarop inclusief een overzicht van hun toekomstige beheers- en Onderhoudsbeleid.

  4. francois15 zegt:

    Ik zien ut. Wat een geweld daar aan de rand. Misschien hebben ze het voor de schaatsers gedaan want op die plek bonden we vroeger altijd onze schaatsen onder. Of mag je daar niet meer schaatsen (ijshockeyen) ? Als de temperatuur weer wat gestegen is zal ik er ook eens met mijn teerbeminde naar toe lopen. Ze zal wel veel ach&wee roepen als ze het ziet😉
    Het bankje staat er nog zo te zien

    • baruman zegt:

      @ Francois, volgens mij mag je daar schaatsen. Toch vraag ik mij af of natuur- en landschapsbewuste schaatsers het wel zo’n fraaie oplossing vinden in vergelijking met de vroegere situatie. Koude billen bij het onderbinden van de schaatsen, toch?

    • francois15 zegt:

      En idd, veel ach&wee bij het zien van de foto😉
      Toch was het wel te verwachten. Op zondag is het daar op die plek bijna net zo druk als in de Kalverstraat in Amsterdam en daarom kom ik er ook nooit meer. Tot groot ongenoegen van mijn echtgenote overigens.
      Als dit soort plekken, zoals ook de Posbank, populair worden dan wordt er aangepast om het de mensen naar de zin te maken. Jammer maar helaas. Zoals vroeger wordt het toch nooit meer en ik ben nu toch te oud om nog te schaatsen (een scheve schaats misschien nog)

      • baruman zegt:

        @ Francois, ook al worden plekken populair en bij gelegenheden druk bezocht dan nog kan men als beheerder cq vormgever rekening houden met het landschappelijke karakter?

Geef een reactie

