Baruman en Opa’s Pumps

Baruman en Opa Baruman’s Pumps.

Opa Baruman was een man van “12 ambachten en dertien ongelukken”. Hij maakte een groot deel van zijn leven deel uit van ons gezin. Zijn laatst uitgeoefende beroep was schoenmaker. Opa Baruman had nooit een eigen schoenmakerij. Hij verbleef meerdere dagen per week in de Arnhemse schoenmakerij van zijn vriend, “meneer Barneveld” zeiden wij. Opa Baruman hielp hem daar met het (onbezoldigd) repareren van schoenen en laarzen en soms van andere lederen producten. Leer blijft leer, toch?

Van schoenenmode, gedurende de eeuwen, wisten Opa Baruman en meneer Barneveld niets. Het ging hen primair om het zo goed mogelijk uitoefenen van het (hun) schoenmakersvak. Gedurende mijn kindertijd kwam ik vaak in de knusse werkplaats van meneer Barneveld. Stilletjes in een hoekje gezeten observeerde ik dan de beide mannen en bewonderde ik hun ambachtelijke vaardigheden. Ik luisterde graag naar hun gesprekken en dronk mijn glaasje prik met hen mee als zij aan hun 2e en 3e glaasje jenever nipten. Soms, vanuit de andere hoek van de werkplaats, keek de enorme witte wolfshond (Herta) van meneer Barneveld mij argwanend aan. Hij paste in zijn mand op de pasgeboren zwart-grijze kittens van de te zwaarlijvige poes van meneer Barneveld. Kwam ik daar naar zijn oordeel te dicht bij dan gromde hij vervaarlijk.

Tot op de dag van vandaag hou ik, mede daarom, van leer. In het bijzonder van lederen en met behulp van andere materialen vervaardigde schoenen. Dit in tegenstelling tot de smaak van Opa Baruman en meneer Barneveld. Ik bewonderde hun meer op het ambacht gerichte belangstelling maar meer nog ging, in de loop van de tijd, mijn belangstelling uit naar de mode-aspecten van de dames- en herenschoen. Ik bezit een paar boeken die de mode-ontwikkelingen van de dames- en herenschoen gedurende eeuwen  in beeld brengen. In die boeken staan fantastische tekeningen, schetsen, foto’s en van wereldwijd gemaakte prachtige schoenontwerpen. Wat heel boeiend is om de schoenenmode gekoppeld te zien aan de zich opeenvolgende kleding-modestijlen.

Opa Baruman is jaren geleden overleden. Ik had een sterke band met hem. Om hem, en dat stukje verleden te eren, tekende ik recent een damespump die hij vast mooi zou hebben gevonden. Al was het maar omdat ik die tekening voor hem maakte. Om de verbinding te maken van zijn vak naar mijn achtergrond (architectuur en stedenbouw) maakte ik op basis van Opa’s pumps daarop een variant.

"Opa's Pumps"

“Opa’s Pumps”

Bovenstaande schets is voor de grap en met een knipoog naar Opa Baruman gemaakt. Deze “Opa Pumps” zou hij zeer gewaardeerd hebben.

Om de verbinding naar mijn oude beroep te maken tekende ik de onderstaande variant, de “Byzantijnse Pumps”.

"Byzantijnse Pumps"

“Byzantijnse Pumps”

Of Opa Baruman deze pumps mooi zou vinden waag ik te betwijfelen. Wel weet ik zeker dat hij en “meneer Barneveld” daar veel lol over zouden hebben. De Bolsfles zou uit de koelkast worden gehaald en ze zouden op de prent een of meer borreltjes drinken. Opa Baruman  zou vervolgens aangeschoten (zoals zo vaak in mijn kindertijd) thuis zijn gekomen. Vader, je bent “weer te laat voor het eten”, hoor ik weer mijn vader brommen.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

