Baruman gaat “Lekker Joods”

Baruman gaat “Lekker Joods”, een wereld op tafel.

Ik heb gisteren met mijn lieve vriendin de opening bijgewoond van de expositie “Lekker Joods”. Die vond plaats in het Joods Historisch Museum in Amsterdam, daar ben ik vriend van maar dat geheel terzijde. Jullie begrijpen het al, het gaat om heerlijke Joodse gerechten, die in de hele wereld worden gegeten. Door de eeuwenlange wisselwerking met allerlei culturen is de Joodse keuken heel divers. De bezoeker kan in het museum de joodse keuken proeven, ontdekken en beleven. Van kippensoep tot madzes, van kugel met peren tot dafina en gefilte fisj. Wil je meer weten zie in dit verband http://www.jhm.nl

Claudia Roden spreekt de aanwezigen toe

Claudia Roden spreekt de aanwezigen toe

De opening werd verricht door culinair auteur Claudia Roden, een zeker in de Joodse gemeenschap wereldberoemde en inmiddels bejaarde dame. Zij hield een mooi en vaak humoristisch verhaal over eten en gerechten. Helaas (voor mij) in het Engels, maar in grote lijnen kon ik het verhaal volgen en ik zag bovendien hoe het aandachtig luisterende publiek er van genoot. Claudia Roden werd met veel respect en ontzag ontvangen en genoot daar zichtbaar van. Haar enorme bekendheid zorgde er mede voor dat de Portugese Synagoge mudvol was, zelfs de traptreden werden door aanwezigen gebruikt om er plaats op te nemen. Dat gold tevens voor mijn vriendin en ik. Na de opening en het drankje en de plakjes ossenworst wandelden we door het museum en bekeken we de expositie. Ik kan dat iedereen aanbevelen.

Een wandeling door de expositie voelt als een (wereld)reis door de (eet)geschiedenis. Ik laat een paar fragmenten de revue passeren.

zonder woorden.....

zonder woorden

 

een oud en beroemd kookboek.....

een oud en beroemd kookboek

zo vol was de Synagoge

zo vol was de Synagoge

Hierboven staat een heldere inleiding. Links zien jullie hoe druk het was tijdens de toespraak van Claudia en rechts de omslag van een oude druk van het bij velen bekende kookboek van Sara Vos.

 

hier hoeft Baruman niets aan toe te voegen..

hier hoeft Baruman niets aan toe te voegen..

Ter gelegenheid van de expositie geeft het Joods Historisch Museum samen met De Kookboekhandel het boekje Lekker joods uit over de geschiedenis van de Nederlands-joodse keuken. Met 40 recepten en een voorwoord van Claudia Roden (14,90 euro).

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

