Baruman, de thuissituatie en andere zaken.

Baruman is weer thuis en herstelt!

In de vorige aflevering beschreef ik de (mijn) situatie en belevenissen in het ziekenhuis en  die in het zorghotel in Laag Keppel. Dit blog richt zich op de periode daarna: de (mijn) thuissituatie en het verloop van mijn herstel na de buismaagoperatie. Eenmaal thuis gekomen werd ik fantastisch verzorgd door mijn lieve vriendin en, niet in de laatste plaats, door mijn prachtige (volwassen) kinderen. Ook mijn zus gebruikte haar vrije donderdag om voor mij te zorgen. Ter informatie: ik woon zelfstandig en wordt geacht voor mijzelf te (kunnen) zorgen.

Allen verzorgden mij niet alleen maar ze kookten ook nog voor me. Heel slim maakten zij veel maaltijden “vriezer-klaar” zodat ik ze alleen nog maar hoefde op te warmen. Ik kreeg vaak bezoek van mijn vrienden en vriendinnen. Reden waarom ik voor bezoektijden moest gaan kiezen. Mijn geliefden en artsen eisten dat van mij omdat ik, voor een verantwoord herstel, nog veel moest rusten.

Mijn eerste herstelperiode duurde drie maanden. Ik mocht mij vooral niet inspannen, geen zwaar werk verrichten en beslist niet tillen. Als zelfstandig persoon valt dat niet mee, ik bedoel dat iemand anders alles voor je gaat doen, hoe lief ook bedoeld. Ik kreeg ook professionele hulp en bijstand van de Stichting Thuiszorg Midden Gelderland (STMG). Zoals dagelijkse verpleegkundige hulp voor het schoonmaken en verzorgen van mijn buikwonden en een huishoudelijke hulp in de huishouding.

Gaandeweg vorderde mijn herstel en ik ging een aantal huishoudelijke activiteiten, zij het voorzichtig, weer zelf verrichten. Dat viel echter zwaar tegen, de immer aanwezige vermoeidheid, door de chirurgen voorspeld, speelde hierbij een alles overheersende rol. De gevolgen van de operatie voor mijn leef- en eetpatroon waren (zijn) best heftig. Mijn dagelijkse ritme werd volledig bepaald door de tijdstippen van eten (6 – 8 keer per dag) en het innemen van mijn vele medicijnen. Maar ondanks alles ging (gaat) mijn herstel zeer voorspoedig. Ik ben nu 2,5 maand verder en ga goed vooruit. Ik wandel weer dagelijks een uur per dag, ga er regelmatig op uit en op bezoek bij vrienden. Op dit moment doe ik thuis zowat alles weer zelf. Ik word 2,5 uur per week bijgestaan door een huishoudelijke hulp. Zij maakt mijn appartement zorgvuldig schoon. Wat een weelde!

Mijn conditionele gezondheid is, door mijn gedisciplineerde aanpak, weer zowat op het oude peil. Kortgeleden probeerde ik weer te tekenen maar tot mijn wanhoop lukte dat niet. Mijn “vaste hand” is helaas nog ver zoek. Maar ik vond een tijdelijk alternatief. Bij het opruimen van tijdschriften knipte ik een aantal (beeldende kunst) plaatjes uit, in eerste instantie om ze te bewaren. Toen heb ik er bij wijze van experiment, al knippend en plakkend, een collage van gemaakt. Die zal ik in mijn volgende blog laten zien.

Bij een van mijn wandelingen zocht ik in Arnhem een paar straten op die in mijn kindertijd een grote rol speelden. Een daarvan is de Wolvengang, een steil naar beneden lopende, smalle gang. Die loopt van de Vijfzinnenstraat naar Onderlangs. Als kind ging ik daar met mijn slee vanaf, als sensationeel ervoer ik dat toen. Ik vond het leuk om te laten zien dat die gang nog steeds bestaat ook al zijn er opvallende verschillen met de gang van toen. Tot de volgende keer.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

12 reacties op Baruman, de thuissituatie en andere zaken.

  1. ramireziblog zegt:

    Ik gun je nog een keertje met de slee… 🙂

  2. Jezzebel zegt:

    Mooi verslag, en wat een prachtig beeld! Daar sjeesde je als kind met een sleetje vanaf, kijk nou hoe mooi ze er kunst van hebben gemaakt.
    .

    • baruman zegt:

      @ Jezzebel, fijn om wat van je te lezen (horen), ik hoop dat het, ondanks je eigen sores, goed met je gaat.
      Ik wist niet of de Wolvengang nog bestond en was blij dat ik die gang aan trof. Het is maar goed dat ik geen slee meer heb want ik ben nu in staat om weer naar beneden te glijden!

  3. fulpsvalstar zegt:

    Voorspoedig verder herstel gewenst.

  4. francois15 zegt:

    Welkom terug Bastiaan. Ik zal je vast wel weer een keer tegenkomen op je wandeltochtjes

  5. Aad Verbaast zegt:

    Fantastisch nieuws Baruman!

Geef een reactie

