Baruman: maandag, leve de operatie !

Baruman wordt maandag geopereerd.

Ja beste bloggers, na een tijdje afwezig te zijn geweest, herstellende van een reeks bestralings- en chemokuren, maakt Baruman weer een blogje. Ik geef het schoorvoetend toe, ik vond het nog te vroeg maar…. ik ben gevraagd en dat is een hele eer, toch?

Even serieus, het waren in de afgelopen tijd in alle opzichten zware maanden en weken. Het herstel ging trager dan ik verwachtte maar sinds twee weken voel ik mij -relatief gezien- goed. Ik ben inmiddels van de pijnstillers (morfine e.d.) af. Een enkele keer probeer ik mijn continue drinkvoeding af te wisselen met een normaal ontbijtje.

De afgelopen 2 a 3 weken heb ik serieus aan mijn conditie gewerkt. Met als resultaat dat de chirurgen en de anesthesist van het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen mij meedeelden dat ik het hart en de longen van een “jonge god” heb. Ook mijn bloed was uitstekend. Anders gezegd, de geplande operatie op 2 juli a.s. kan door gaan.

Het klinkt misschien gek, maar ik ben blij met het vooruitzicht dat de stoorzender in mijn slokdarm wordt verwijderd. Weliswaar door middel van een zware operatieve ingreep van ruim 6 uur, gedaan door twee chirurgen, een zorgzame anesthesist en een team andere deskundige mensen, maar ik vertrouw ze volkomen, mijn “redders”.

Na de operatie verblijf ik 7 a 10 dagen in het ziekenhuis. Daarna ga ik 2 weken naar het Zorghotel “De Gouden Leeuw” in Laag Keppel om verder te herstellen. Met het zorghotel en een paar verdomd aardige medewerksters heb ik inmiddels kennis gemaakt en heb ik mijn tijdelijk onderkomen kunnen bekijken. Ik heb voor dit type nazorg gekozen vanwege de grote impact op mijn leven als gevolg van de operatie.

Jullie zijn van mij bekend dat ik mijn praatje altijd van een plaatje voorzie. Daarom laat ik jullie een foto zien van mijn toekomstige verblijf in Laag Keppel.

Mijn gedeelte bevindt zich aan de linkerzijde van het hoofdgebouw.

Na de fase in het zorghotel ga ik naar huis, volledig zorgafhankelijk. Zonder het grootste deel van mijn slokdarm en een gedeelte van mijn maag. Ik hou nog maar een derde deel van mijn maag over. Een en ander betekent dat ik mijn leef- en eetpatroon volledig op de nieuwe situatie moet gaan afstemmen. Eten? Voortaan 6 keer per dag, in kleine porties.

Eenmaal thuis, dus over circa 3 a 4 weken, wordt ik door mijn geliefde, mijn schatten van kinderen en een zorgzame zus volledig in de watten gelegd. Elke dag van een week zijn ze ingeroosterd. Daar ben ik zeer gelukkig mee. Anderzijds moet ik deze oplossing wel accepteren want ik moet ruim 3 maanden herstellen en mag in die periode niets doen.

Ik hoop dat ik jullie weer even heb bijgepraat. De vele hartelijke reacties hebben mij mede door een zware periode geholpen, waarvoor mijn grote dank.

We zien elkaar over enige tijd weer ! Aan Baruman zal het niet liggen !

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

29 reacties op Baruman: maandag, leve de operatie !

  1. Marleen Noorland zegt:

    Ha die Baruman, ik zit aan je te denken, voel je dat wel in Velp? Lekker zonnetje buiten, goed om je bast te verwarmen. Laat die zon je omarmen (nu ga ik bijna dichten). Hoe gaat ie met je?

    • baruman zegt:

      Hallo Marleen, Baruman verwarmt, nu het qua weertype nog kan, zijn bast in het zonnetje.
      Het gaat goed met me, al lukt “een vogelnestje in de ringen”, zoals in mijn (puber)gymnastiektijd, nog niet. Dat is een kwestie van tijd zal ik maar zeggen.

  2. Een moeilijke zware periode in je leven. Ik hoop dat je er snel doorheen bent en het weer achter je kunt laten. Sterkte verder ook nog daarmee, Baruman.

  3. Els Kroone-Ligtelijn zegt:

    ha die Bas,

    hoor met enige regelmaat iets van mijn moeder over je wel- (of helaas ook over je minder-) bevinden, en vraag me af hoe het nu met je gaat!
    Zie in je reacties dat je ook op FB zit, zal je eens opzoeken en je toevoegen, als je het goed vindt.
    grt Els

    • baruman zegt:

      Lieve Els, bedankt voor je reactie. Het gaat, na twee operaties, opvallend goed met me (afkloppen!). Binnenkort zal ik daar weer eens een blog over maken waarin ik meer vertel over mijn ervaringen en de gevolgen van de ingrepen. Lieve groet, Baruman.

  4. Jezzebel zegt:

    Hoe is het ouwe reus? Heb aan je gedacht, wens je veel kracht en een spoedig herstel.

    • baruman zegt:

      @Jezzebel, als ik nu naar de “pootjes” van Baruman kijk is er van de “ouwe reus” weinig over. Maar zijn geest en optimisme is ongebroken. De operatie is volgens mijn chirurgen geslaagd. Na 10 dagen ziekenhuis verblijf ik nu 14 dagen in een zorghotel in Laag Keppel. Krijg veel en liefdevolle aandacht. Ben zeer vermoeid, kan mijn meegenomen boeken nog steeds niet zelf lezen. Mijn lief leest mij nu voor uit ‘Sunset Park’ van Paul Auster, daar geniet ik enorm van. Ik kan mijn ogen niet van haar afhouden, echte liefde!

      • Jezzebel zegt:

        Blij met je berichtje, neem je tijd. Wat heerlijk dat je zo kunt genieten van het voorlezen.
        Word me snel gezond.

  5. Marleen zegt:

    Ha Barumannetje, ik lees dat je weer aan het aansterken bent: wat zeg ik, aansterken? Opsterken! Insterken. Maakt niet uit, als het maar sterk is joh.
    Mooi om te lezen dat je weer bij de mensen komt: vreemd joh, zo’n niemandsland waar je was. Ik ken het zorghotel in Laag Keppel. Als je bezoek wilt, laat me dan even weten? Ik ga met een neefje 3 dagen naar Leipzig (hij heeft z’n examen behaald), ben vanaf de 8e weg en vanaf de 12e weer zu hause.
    We denken aan je: vergeet dat niet!
    Sterkte, kus van Marleen

  6. Alle sterkte toegewenst, voor de operatie en je herstel. Aan de omgeving zal het niet liggen.

    • baruman zegt:

      @Ina, fijn dat je aan me denkt en ja, zodra ik weer een goede conditie heb en mag wandelen bevind ik mij zowel in Laag Keppel als thuis in Velp in een mooie omgeving.

  7. Dwarsbongel zegt:

    Baruman, fijn dat je er weer zover bovenop bent dat je verder kunt. Ook al is dat een heftige en zware stap. Ik wens je veel sterkte!
    Als je straks in Laag Keppel bent, valt internetten dan onder niets doen of onder iets doen? Of zit het er tussenin?

    • baruman zegt:

      @Dwarsbongel, bedankt voor je steun. Niets doen heeft als achtergrond dat ik mij zo’n 3 maanden na de operatie niet lichamelijk mag inspannen.
      Maar zodra ik uit bed kan, en dat mag/moet snel, stort ik mij weer op mijn oude passies (contact familie, vrienden, boekenlezen, internetten e.d.).

  8. Gossie joh. Aan baruman zal het niet liggen, zeker weten. Maar veel impact zal het toch wel hebben. Heel veel sterkte nog toegewenst in deze komende periode..

  9. Jezzebel zegt:

    Veel sterkte, word me gezond.

  10. fulpsvalstar zegt:

    Alle kracht en veerkracht toegewenst!

  11. assyke zegt:

    laat je ons weten wanneer je weer op krachten bent?
    al is het maar een nietig klein berichtje, zodat we weten dat de operatie geslaagd is en
    alles goed is met je?

    • baruman zegt:

      @Assyke, in mijn zorghotel beschik ik straks over WiFi-internet. Afhankelijk van mijn conditie zal ik er voor zorgen dat ik je (meelevende bloggers) op de hoogte stel van mijn ervaringen en welzijn.

  12. assyke zegt:

    een week of zes geleden heb ik een priveberichtje achtergelaten op je fb
    ik hoop dat dat berichtje was aangekomen,
    zo niet,
    dan ook hier: sterkte de komende maanden en vooral op de dag zelf, 2 juli!

    en wat fijn dat je omringd bent door zoveel lieve mensen in je directe omgeving…

  13. joost tibosch sr zegt:

    Een jonge God in Laag Keppel..dat zie ik helemaal zitten! En die jonge God wens ik alle sterkte toe, al doe je dat meestal bij jonge goden niet! Nu wel!!

Geef een reactie

