“Alpha Allegro” : de pijp van mijn vader

“Alpha Allegro” : de pijp van mijn vader.

Alweer een tijd geleden publiceerde ik tekeningen op mijn blog van voorwerpen, die verwezen naar mijn overleden ouders. Nieuwe tekeningen maakte ik niet.

In de tussentijd zat ik echter niet stil. Ik werkte aan het afronden en verbeteren van mijn oude tekeningen. Beginnend bij die uit de jaren zestig van de vorige eeuw. Sinds vorige week maak ik echter weer nieuwe tekeningen.

Onderstaande pentekening verwijst naar de (een) pijp van mijn vader. Ik koos niet zo maar dat voorwerp. Mijn vader was namelijk een enthousiaste sigarenroker. Daarom tekende ik een tijdje geleden zijn prachtige sigarenknipper waarin zijn favoriete sigaar, de bolknak, die ik pontificaal in de tekening opnam.

Maar eens in de zoveel tijd wisselde mijn vader zijn bolknak af met een pijpje. Een naar mijn oordeel mooi (design) pijpje, van het merk “Alpha Allegro”. Alleen de naam al!

Kort voor zijn overlijden mocht ik de pijp van hem meenemen. Misschien wil mijn zoon hem later hebben al betwijfel ik dat. Hij rookt namelijk niet, zeker geen pijp.

Mijn vader’s pijproken duurde nooit lang. Volgens mij genoot hij er niet echt van en kon zijn pijp, qua genot, niet tippen aan zijn trouwe bolknak. Hij deed het slechts voor de afwisseling. Bovendien kon hij niet wennen aan het gereutel bij het pijproken, ik ook niet.

Het leuke van de pijp “Alpha Allegro” is dat hij rechtop blijft staan en niet kan omvallen. Je hoeft hem dus niet permanent in je mondhoek te houden of tussen je tanden te klemmen. Zet hem gewoon neer.

Plaats wel een viltje of een schoteltje er onder als de pijp nog warm is!

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

6 reacties op “Alpha Allegro” : de pijp van mijn vader

  1. lidy zegt:

    Wat een prachtige tekening.

  2. Dwarsbongel zegt:

    Mijn vader overleed toen ik 1 was, maar ik heb zijn sigarettendoos nog: een openklapbare, metalen, met kunstleer(?) bekleed en elastieken banden in beide helften om de inhoud op zijn plaats te houden. Mijn beide opa’s rookten pijp, ze hadden allebei een pijpenrek, maar de één had wel een groter rek dan de andere, met meer pijpen…
    Zelf rook ik al ruim 30 jaar niet meer. Ik heb wel pijpen gehad, maar ben er nooit vertrouwd mee geraakt.

    • baruman zegt:

      @Dwarsbongel, ik bezit ook nog een paar sigarettendozen van het type dat je noemt. Met zowel kunstleer als emaille buitenkanten, voorzien van Art Deco decoraties.
      Ik rook al ruim 40 jaar niet meer. Ooit probeerde ik pijp te roken maar ik kon er maar niet aan wennen.

  3. Je zoon hoeft die zware pijp niet te roken
    hij kan hem ook koesteren, zodat herinneringen niet in rook opgaan

Geef een reactie

