Dagje Jan Sluijters in Laren,

Dagje Jan Sluijters in het “Singer Museum Laren”.

We dachten dat 22 januari 2012 de laatste dag was van de expositie van de schilderijen van Jan Sluijters. De auto gepakt en snel op weg naar het Singer Museum in Laren.

Een fantastische ervaring, wat een mooi werk van deze onvolprezen kunstenaar.

Jan Sluijters was een van de vernieuwers van de Nederlandse schilderkunst aan het begin van de 2oe eeuw. Singer Laren laat van deze kunstenaar (nog tot 5 februari a.s.) zijn vroeg academisch werk, zinderende doeken uit Parijs, portretten, naakten, stillevens, stadsgezichten en interieurs zien. Een aanrader!

Tijdens het bekijken van zijn prachtige werk maakte ik een paar foto’s met mijn mobieltje. Na korte tijd werd ik onmiddelijk op de vingers getikt door een dienstdoende medewerker. Hij sprak mij min of meer bars toe. Later zag ik dat hij dames, die ook foto’s maakten, op een aanmerkelijk vriendelijker toon toesprak maar dat terzijde.

Hij sprak mij streng toe en vroeg of ik niet het bord bij de ingang had gezien waarop stond dat ik niet mocht fotograferen. Dat bord had ik inderdaad niet gezien. In andere musea mocht ik altijd foto’s maken als ik maar niet flitste, dat begrijp ik. Ik flitste dus ook in Laren niet. Jammer maar ik moest mij bij het beleid van het museum neerleggen.

Hieronder toon ik een paar foto’s die ik desondanks toch nog maakte.

Ik ben blij dat ik toch nog een paar werken kon fotograferen. Waar ik haast altijd naar kijk zijn bepaalde details van een schilderij. Details die mij meer nog dan het geheel aanspreken. Zo ook bij het werk van Jan Sluijters. Uiteraard vind ik het gehele schilderij prachtig maar toch gaat mijn aandacht vaak uit naar een detail of fragment.

Zo ook naar het onderstaande schilderij. Hieronder ziet u het detail.

Hieronder nog een bijzonder mooi fragment uit een van zijn schilderijen. Het schilderij vind ik een van zijn topstukken en stelt een tweetal danseressen voor die elkaar warm begroeten. Maar het onderstaande fragment daaruit vind ik schitterend.

Bovenstaande foto is ook een fragment uit een groter geheel. Prachtig he, dat blauw!

Veel kijkplezier van weinig foto’s, helaas………..

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

