Arnhem, beelden van een station

Arnhem, “beelden van een station”

Baruman, geboren in 1939,  groeide op in oorlogstijd.

Daarna, in 1946, verhuisde hij naar Arnhem, een verwoeste stad.

Woonde en speelde dicht bij het gebombardeerde station.

Ouderlijk huis stond op hoek Utrechtsestraat – Betuwestraat.

Spelen met vriendjes in het puin, in ondergelopen kelders.

Munitie vinden, soms wapens, spannend, gevaarlijke periode.

Treinen vol vrolijke soldaten uit vreemde landen, op weg naar huis.

Aan de spoorlijn bedelen om chocolade en kauwgom.

Jarenlang kijken naar nieuwe puinhoop, voorbereiding nieuwe station.

Beelden van vroeger, het beschadigde station, van voor de oorlog.

Beelden van vriendelijk stationsplein met knus kleinschalige station.

2012: beelden van dominant aanwezig, grootschalig knooppunt.

Even wennen.

Aan de noordzijde.

Tenslotte: de Betuwestraat nu, hier speelde Baruman.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

5 reacties op Arnhem, beelden van een station

  1. baruman zegt:

    @Francois, dat zou best kunnen, jij op het houten noodperron en ik staande tussen de puinhopen. Beleefde jij ook bewust die ellende?

    • francois15 zegt:

      Niet bewust, ik was drie jaar toen we vanuit Leiden naar Arnhem emigreerden😉

      Wat mij nog steeds verbaast is dat de gebombardeerde en uitgebrande huizen op ons kinderen geen enkele indruk maakten. We vonden dat kennelijk normaal. De Waag aan de markt achter de Eusebius bijvoorbeeld met al die roetvegen van de vlammen in de hoeken van de ramen is pas eind jaren ’50 gerestaureerd. Het hoorde er bij zo’n uitgebrand karkas.
      Ook in mijn wijk, die vroeger geen naam had maar volgens mijn stadsplattegrond nu Angerenstein Zuid schijnt te heten, was het een en ander weg gebombardeerd. Fantastisch speelterrein en dat was voor ons het voornaamste.
      Peter van Straaten die daar ook woonde is zo vriendelijk geweest om in het boek “Uit m’n Hoofd” mijn leef en speelomgeving te tekenen. Op blz 64: “Mijn hond voor de ingang van het in de oorlog gebombardeerde internaat, verlengde Prümelaan”, is precies het beeld wat ik zag als ik staande voor ons huis die kant uit keek (misschien heb ik die hond nog wel gezien😉 )
      Als gevolg van het door van Straaten genoemde bombardement waren een stel huizen in de straat verdwenen, alleen volgelopen kelders en fietsenschuurtjes waren er van over. Achter ons hetzelfde, ik kon zo doorsteken naar de Karthuizerstraat. We vroegen ons niets af, kinderen doen dat niet, die zien slechts bloemen tussen de granaatscherven

      • francois15 zegt:

        Moet zijn blz 24. Peter van Straaten is overigens ouder dan ik en behalve het internaat is alles in onbeschadigde toestand getekend (het meeste in de buurt was ook onbeschadigd). Ook rijden er trams over de Raapopseweg en die waren er na de oorlog natuurlijk niet meer

      • baruman zegt:

        @Francois, ook op mij maakten puinhopen me eerder nieuwsgierig dan indruk. In het bijzonder vond ik het een uitstekend speelgebied, me natuurlijk (nog) niet bewust van de gevaren die er in schollen, later uiteraard wel. Ik herinner mij nog het volgende goed.

        Mijn vriendje Kees uit de wijk Lombok, stopte eens vlak na de oorlog geel spul uit een granaat in zijn broekzak. Dat kwam door zijn lichaamswarmte spontaan tot ontbranding. Hij gilde het uit en ik bracht hem, terwijl hij achter op de bagagedrager van mijn fiets zat, naar het toenmalige Elisabeth Gasthuis. Hij heeft daar een enorm litteken aan overgehouden.

  2. francois15 zegt:

    Beelden van vroeger, het beschadigde station… is een van de oudste beelden op mijn netvlies van toen ik hier in 1947 aan de hand van mijn grootvader op het houten noodperron uitstapte (misschien stond jij daar wel toevallig te kijken😉 )

Geef een reactie

