Paddestoelen voor Ina Dijstelberge

“Paddestoelen voor Ina Dijstelberge”

uit:

PRAKTISCHE ZAKBOEKJES VOOR NATUURVRIENDEN

(uitgaaf van W.Hiarius Wzn. Almelo)

Kort geleden publiceerde Ina Dijstelberge een blog over haar zoektocht naar paddestoelen. Een tocht die plaats vond in mijn mooie gemeente Rheden, op de begraafplaats “Heiderust”.

Door haar blog herinnerde ik mij dat ik ongeveer 40 jaar geleden, in een klein winkeltje in 2e hands boeken, dit fraaie boekje kocht. Voor een “prikkie”, met guldens, weet u nog? Mijn belangrijkste drijfveer voor de aankoop was onder meer de prachtige plaatjes van de vergiftige paddestoelen (koperdiepdruk ?). Ik waardeer Ina zeer, mede vanwege haar informatieve blogs en daarnaast voor haar grote inzet voor OBA.

Daarom draag ik nu de inhoud van dit boekje aan haar op. Het kan zijn dat zij reeds in het bezit is van dit boekje. Dat vind ik geen probleem, integendeel. Deze informatie kan immers voorkomen dat mede-bloggers dood gaan aan het eten van een verkeerde paddestoel, toch?

Hoe dan ook, voor jou Ina, kijk en huiver………..

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

4 reacties op Paddestoelen voor Ina Dijstelberge

  1. Wat een prachtig mooi geïllustreerd boekje en reuze aardige geste. Ik word er helemaal verlegen van.
    Een aantal namen zijn wel veranderd. De woekerende boleet heet nu de kostgangersboleet.

    En ja er zijn een aantal dodelijk giftige exemplaren.

    Van de tweede s in mijn naam mag je een t maken.😉

    • baruman zegt:

      @Ina, dank voor je reactie. De 2e “s” in je naam verander ik in een “t”.
      Het verbaast me overigens niet dat namen in de loop van de tijd veranderen. Ik was in mijn jonge jaren een kostganger. Maar een boleet? Dat viel best mee.

  2. Dwarsbongel zegt:

    Toch blijft het bloedlink: er zijn giftige soorten die héél veel op eetbare soorten lijken! Alleen een ervaren iemand ziet de verschillen; daarin zijn de plaatjes niet altijd duidelijk genoeg! Ik heb wel eens deelgenomen aan een excursie, waarbij een deskundige twee zulke paddestoelen naast elkaar hield – ik heb het verschil toen even gezien, maar ik zou nu niet meer weten welke de eetbare was…
    Maar verder erg interessant natuurlijk.

    • baruman zegt:

      @Dwarsbongel bedankt voor je reactie. Giftige paddestoelsoorten blijven bloedlink. Ik waagde me daarom nooit aan het eten van (verdachte) paddestoelen.
      Mijn boekje blijft inderdaad interessant, daarom zal ik nog een aantal pagina’s en omschrijvingen laten zien via een paar blogs. Leuk voor jou en Ina.

Geef een reactie

