Roger Raveel, kanaries en kinderen

“Roger Raveel, kanaries en kinderen”

Afgelopen weekend bezochten mijn vriendin en ik de overzichtstentoonstelling van Roger Raveel in het MMKA (Museum Moderne Kunsten Arnhem).

Roger Raveel is een van de belangrijkste Belgische kunstenaars na WO II. Ik houd van zijn eigenzinnige beeldende kunst. Een aspect van zijn kunst is dat het lastig is om hem in een kunsthistorisch hokje te plaatsen. Veel van zijn werk vind ik zowel eigentijds als tijdloos. Raveel’s belangrijkste voedingsbodem is zijn onmiddelijke omgeving hetgeen niet betekent dat hij lokaal gebonden is.

Ik citeer de folder van het Roger Raveel Museum in Machelen-Zulte (B).

‘De dingen om hem heen krijgen in zijn schilderijen, tekeningen, objecten en installaties een universele betekenis: de man, de vrouw, de planten, de fietskar, de reclame, de technologie worden in tijd en ruimte gezien. Ongemeen boeiend is zijn gevarieerde plastische taal’.

De tentoonstelling in Arnhem is prachtig. We hadden echter niet door dat het een (gratis)  museum-weekend was en schrokken van de enorme drukte. Daarom konden we niet zo goed en in volle rust naar het werk van Roger Raveel kijken. We besloten om snel door de expositie te wandelen en op een andere dag opnieuw te gaan kijken. Ik maakte een paar foto’s en zag dat een aantal geinteresseerde kinderen met grote aandacht naar het enorme schilderij keken waarin Raveel een echte kooi heeft geplaatst. In die kooi zitten een tweetal levende gele kanaries. Zie onderstaande foto.

Het viel mij op hoe enthousiast deze kinderen naar de schilderijen en tekeningen van Roger Raveel keken. In het bijzonder naar dit enorme schilderij.

Ik raad de kunstliefhebbers onder de OBA-bloggers en anderen aan om naar deze unieke tentoonstelling te gaan kijken.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

2 reacties op Roger Raveel, kanaries en kinderen

Geef een reactie

