Charlotte van Pallandt: beeldje van een vissersvrouw (?)

Beeldje van Charlotte baronesse van Pallandt ?

Sinds kort ben ik in het bezit van een klein bronzen beeldje, het is slechts 9 cm hoog. Het stelt een visservrouw in haar baaien rok voor. In haar arm een ovaalvormige mand.

Zie onderstaande foto.

Het -ongesigneerde- beeldje kocht ik van Sil, een bevriende marktkoopman op de vrijdagse vlooienmarkt in Arnhem. Toen ik het op zijn kraam zag liggen concludeerde ik spontaan dat het een beeldje van Charlotte van Pallandt (1898-1997) was. Ik waardeerde haar werk altijd zeer, zowel haar beelden als haar tekeningen. Bovendien komt zij uit Arnhem (Schaarsbergen), mijn favoriete stad, ook al woonde zij heel lang in Noordwijk.

Sil keek mij verrast aan. Hij was blij met mijn conclusie want hij was de naam van de kunstenaar inmiddels vergeten. Na onze prijsonderhandeling, want zo gaat dat op de markt, nam ik dolgelukkig het beeldje mee naar huis. Hoewel ik resoluut concludeerde dat het een beeldje van Charlotte van Pallandt was bekroop mij toch enige twijfel.

Ik bezit een boek met tekeningen van Charlotte van Pallandt maar een (foto-) boek met haar ruimtelijk werk bezit ik helaas niet. Daarom koos ik voor het internet.

Het internet gaf mij veel informatie over Charlotte van Pallandt maar nauwelijks foto’s van haar beelden. Ik zag toen dat de schrijvers L. Tegenbosch en M. Koekkoek een boek over haar hadden geschreven: ‘Charlotte van Pallandt, beelden en tekeningen’.

Hierboven ziet u de achterzijde van het beeldje.

Na een bezoek aan diverse boekwinkels in mijn regio en aan mijn plaatselijke bibliotheek moest ik helaas vaststellen dat het boek helemaal is uitverkocht.

Ten einde raad plaatste ik een advertentie in Koopplein.nl met het vriendelijke verzoek om mij aan dat boek te helpen. Tot op heden heeft dat geen resultaat opgeleverd. De volgende stap is het plaatsen van een advertentie op Marktplaats.nl.

Om nog meer zekerheid te krijgen over de maker(ster) van het beeldje plaats ik nu een foto van de vissersvrouw op mijn blog. In de hoop dat andere bloggers (er zijn veel beeldende kunst liefhebbers) het beeldje herkennen als een werkje van Charlotte van Pallandt. Als zij mij ook nog aan het hiervoor genoemde boek willen/kunnen helpen dan zal ik helemaal dolgelukkig zijn. Graag jullie reactie(s).

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in fotografie, kunst. Bookmark de permalink .

17 reacties op Charlotte van Pallandt: beeldje van een vissersvrouw (?)

  1. Jantien Schreurs zegt:

    Het beeldje staat niet in het boek van Tegenbosch & Koekkoek.
    Heel mooi beeldje.

  2. jan krosenbrink zegt:

    prachtig beeldje, prachtig verhaal dat een prachtig einde verdient, ik wens je veel succes

  3. ramireziblog zegt:

    Mooi beeldje – maar ik kan je niet verder helpen helaas…

  4. ramireziblog zegt:

    Mooi beeldje – kan je helaas niet verder helpen; succes met je zoektocht…

  5. Beukmans zegt:

    Mooi verhaal van een prachtig beeldje!
    Succes met de zoektocht naar de kunstenaar.

  6. spuit11 zegt:

    Ik ken haar niet, maar vind het een mooi beeldje.

  7. Jezzebel zegt:

    Interessante zoektocht, ik ken Charlotte helaas niet.
    .

    • baruman zegt:

      @Jezzebel, in het kort: van Pallandt, schilder en beeldhouwster, wordt beschouwd als een van de belangrijkste Ned. beeldhouwsters v.d. 20e eeuw. Vervaardigde o.a. beelden van Wilhelmina en Juliana, gaf les aan Beatrix. Zij was bevriend met schilder Kees Verwey. Wordt gerekend tot Groep Figuratieve abstractie.

  8. kuifjesimon zegt:

    Zie site: http://www.boekwinkeltjes.nl; voldoende boeken over Charlotte van Pallandt
    Mooi beeldje trouwens
    Succes

  9. Op http://www.boekwinkeltjes.nl is voldoende aan boeken over Charlotte te vinden.
    Succes ennuh … prachtig beeldje !!

Geef een reactie

