tekening “The brave Hector”

Tekening “the brave Hector”

Jaren geleden zag ik in een plaatselijke kringloopwinkel een houten beeldje staan.

Het beeldje toonde een degenslikker, staande op een rond podium, een echte maar vooral ouderwetse circusartiest. Geen statisch beeldje want tot mijn verrassing zag ik aan de achterzijde van het beeldje een rond wieltje. Door het wieltje rond te draaien kon je de arm en de hand van de artiest, met daarin zijn enorme degen, op en neer bewegen. Daarmee je kon laten zien hoe deze artiest een angstaanjagend grote degen in zijn keel stak en hem er vervolgens weer uithaalde.

Op een of andere manier bezat het beeldje kwaliteit. Maar meer nog bracht het beeldje mij terug naar mijn kindertijd.

Als kind was ik erg verzot op het circus. Zodra er een circus in mijn buurt kwam, ik woonde dicht bij de helaas gedempte Oude Haven en de Rijn in Arnhem, stond ik naar het opzetten van de enorme circustent te kijken. Ik keek dan vooral naar al die bedrijvigheden die daarbij hoorden, naar die prachtige woonwagens, naar die schilderachtige mensen en hun exotische en soms gevaarlijke dieren waarmee zij het “zeer geachte publiek” vermaakten. Soms mocht ik de circusmensen helpen bij eenvoudige klussen.

En ja, eenmaal in de tent gezeten keek ik met grote ogen naar het optreden van alle artiesten, zowel in als boven de piste. Met grote ogen keek ik naar die stoere degenslikker met zijn -in mijn kinderlijke beleving- levensgevaarlijke optreden.

De onderstaande degenslikker heet Hector, “the brave Hector” zoals op het ronde podium staat vermeld.

Dit houten beeldje moest ik bezitten. Nu, jaren later, heb ik er een tekening van gemaakt. Het beeldje past in al zijn eenvoud in de reeks voorwerpen die op een of andere manier voor mij belangrijk zijn en blijven.

Ik zie het ook als een eerbetoon aan alle circusartiesten van toen en nu.

(oost indische inkt en viltstift tekening, 2011)

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

