tekening van ” harry’s huisje 1 “

Tekening van “harry’s huisje 1”

Deze keer gaat het niet om een voorwerp dat verwijst naar mijn ouders. Mijn blog verwijst deze keer naar mijn leven, naar een voorwerp dat daarmee te maken heeft. Het betreft een van mijn dierbare voorwerpen, een eenvoudig, klein bronzen beeldje.

Het beeldje stelt een simpel huisje voor, gebouwd op een soort hoge terp. In mijn beleving is het een “droomhuisje”. Je kunt er, fysiek gezien, niet of nauwelijks naar binnen. Een trap of een ander middel om binnen te komen ontbreekt. Dat is naar mijn oordeel ook de bedoeling geweest van Harry de Leeuw.

Slechts via je fantasie, je droom, kan je er komen, naar binnen gaan, het huisje “invullen”, het interieur beleven.

Het beeldje is gemaakt door beeldend kunstenaar Harry de Leeuw uit het dorp Rheden. Hij maakt veel bronzen beelden, beelden die vaak een sterke verwantschap hebben met het thema architectuur. Een van de redenen waarom zijn werk mij zo aanspreekt.

Centraal in de bovenstaande tekening staat “harry’s huisje”. Het nummer 1 verwijst naar meerdere tekeningen met hetzelfde onderwerp. Harry’s huisje is omringd door, qua vorm, vergelijkbare huisjes. Ik wilde het huisje namelijk niet in een eenzame positie tekenen maar in gezelschap van gelijkgestemde zielen. Het bronzen beeldje kwam jaren geleden in mijn bezit via een verloting.

Tijdens de opening van een (gezamenlijke) expositie van de beelden van Harry de Leeuw  en schilderijen van Edward Brantsen uit Velp werd er een tafeltenniswedstrijd gespeeld. Aanleiding daarvoor vormde een groot schilderij van Edward Brantsen met als thema een tafeltenniswedstrijd. Ik verloor van Edward, zoals gebruikelijk, maar dat geheel terzijde.

Na afloop van de wedstrijd, aan het einde van de middag, werd er een verloting gehouden. De bezoekers konden via het kopen van een lot in het bezit komen van het beeldje van Harry. Het (mijn) lot was mij gunstig gezind, Harry’s beeldje werd van mij. Vanaf die tijd siert het beeldje mijn woonkamer. Harry en ik kennen elkaar al jaren, ook een van de redenen waarom ik zo verguld ben met dit beeldje.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

2 reacties op tekening van ” harry’s huisje 1 “

  1. assyke zegt:

    wat een tekening zeg!
    je hebt het fysieke huisje al bijna niet nodig om er imaginair naar binnen te wandelen
    de tekening is genoeg…

    • baruman zegt:

      @Assyke, bedankt. Imaginair naar binnen wandelen, zo zag en zie ik het ook.
      Zodra ik Harry tegen kom zal ik hem eens naar de achtergrond van zijn beeldje vragen. Destijds was het daarvoor te druk en latere ontmoetingen boden nauwelijks de kans er voor. Heb je overigens die mooie aquarel van Barbara al gezien? Klasse!

Geef een reactie

