pentekening “kluwenhouder”

Pentekening “kluwenhouder” en andere ontwikkelingen …….

Deze bijzondere en funktionele kluwenhouder verwijst naar mijn vader. Het lijkt er inmiddels op dat ik alleen maar voorwerpen teken die naar hem verwijzen. Dat is echter niet mijn bedoeling. Ma’s voorwerpen teken ik de komende tijd ook.

Vroeger waren, zoals in veel gezinnen het geval was, de rollen van Pa en Ma strikt gescheiden; Pa werkte buitenshuis, Ma verzorgde het huishouden en was voor het grootste deel verantwoordelijk voor de zorg en de opvoeding van de kinderen.

Die situatie is er mede de oorzaak van dat ik meer voorwerpen van Pa dan van Ma bezit. Deze tekening betreft de kluwenhouder uit de kruidenierswinkel van mijn vader. Na de tweede wereldoorlog, in 1946, verhuisden we van Amersfoort naar Arnhem.

Pa kreeg de leiding en het beheer van een groothandel in Levensmiddelen, Maatschappij “De Veluwe”. Echter, op de dag van de verhuizing ging die firma helaas op de fles en stond Pa werkloos op straat. Gelukkig mocht het gezin blijven wonen in de boven het bedrijf gelegen dienstwoning. De omgeving van die woning, vlak bij het NS- en Busstation,  werd destijds sterk bepaald door de enorme verwoestingen tengevolge van de “Slag om Arnhem”. Als kind speelde ik in en tussen de puinhopen, vreemd genoeg, een voor mij boeiende speelomgeving maar dat terzijde.

Pa zocht direct werk en vond die in de vorm van een baan als winkelbediende bij de Cooperatie in Arnhem. De betreffende winkel stond in de Alexanderstraat in de wijk Lombok. Deze kluwenhouder stond daar op de toonbank. Pa begon destijds zonder aarzeling van onder af aan, gedreven door zijn grote verantwoordelijkheid voor het gezin. De directie van de Cooperatie had echter snel door dat Pa meer kwaliteiten bezat dan die voor de funktie winkelbediende. Al snel werd hij van diezelfde winkel chef en jaren later adjunct-directeur van dat bedrijf.

Deze metalen, bronskleurige kluwenhouder stond dus in die kruidenierswinkel, vastgeschroefd op de hoek van de toonbank. In de houder bevond zich een bol bindtouw. Het begin van het touw kwam er aan de bovenzijde van de bol uit. Een buitengewoon praktisch voorwerp. De bovenste helft van de kluwenhouder kon er met een korte klik naar links worden afgedraaid zodat de bol touw er in kon. Het begin van het touw verliet de bol via een gaatje aan de bovenzijde.

Na het overlijden van Pa kreeg ik dit voorwerp van Ma, zij wist namelijk dat ik de kluwenhouder altijd een boeiend en mooi vormgegeven voorwerp vond.

Naar wie deze oude kluwenhouder gaat hangt af van de belangstelling er voor van mijn kinderen en andere familieleden. Deze tekening houd ik, tenzij ……………

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

10 reacties op pentekening “kluwenhouder”

  1. assyke zegt:

    ik heb op kluwenhouder gegoogled en het is niet opgenomen in het woordenboek, vreemd genoeg
    wel vond ik voorbeelden van moderne kluwenhouders op andere sites en ik moet zeggen dat deze van je vader
    sierlijk afsteekt bij die moderne

  2. Jezzebel zegt:

    Is het geen idee om de verhalen mét de tekeningen te bundelen?
    Ze zijn prachtige monumentjes van een tijd die vele niet meer kennen.
    .

  3. Beukmans zegt:

    Ook deze is prachtig getekend net als dat het verhaal boeiend is.
    Zo iets had ik nog niet eerder gezien, zoals ik die bolletjes ken hingen ze aan een spijker (aan een touwtje dat wel).

  4. fotodichter zegt:

    je koestert de herinneringen zoals de kluwenhouder het touw omvat

Geef een reactie

