Arnhem: Steenstraat, NS station Velperpoort

Steenstraat, twee NS stations: het nieuwe en het oude.

Mijn vorige blog ging over de opengebroken Steenstraat in Arnhem. Ik verwees daarin naar het architectonisch fraaie NS station, het startpunt van mijn wandeling door de Steenstraat. Een medeblogger wees mij er op dat ik daar geen foto van maakte.

Onderstaande foto van het huidige NS station Velperpoort, gebouwd omstreeks 1990,  maakte ik in de afgelopen winter. Een mooi gebouw waar ik regelmatig naar kijk en van geniet. Ik weet niet wie de architect van dit station is maar hij/zij is er in geslaagd om een boeiend gebouwtje te maken met een duidelijke betonstructuur, primaire kleuren en architectonisch verantwoorde volumes.

Op bovenstaande foto ziet u het er naast gesitueerde en nog intact gebleven NS station Velperpoort dat na de tweede wereldoorlog, in 1954 werd gebouwd.

Ik beken dat ik daar nog steeds verliefd op ben, op dit door architect K. van der Gaast ontworpen gebouwtje. De foto heb ik “geleend” uit een fotoboek van Arnhem.

U ziet een glazen paviljoentje onder een riant luifeldak dat op twee ranke pijlers ter hoogte van het spoortalud staat, als het ware daar “zweeft”.

Na de sluiting van dit station heeft het gebouwtje verschillende funkties gehad, waaronder een atelierfunktie en een politiepost. Het gebouw staat voor zover ik weet thans leeg en dreigt naar mijn oordeel te verpieteren.

Doodzonde geachte gemeente en/of ProRail, doe er wat aan!!

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

4 reacties op Arnhem: Steenstraat, NS station Velperpoort

  1. Cor Rutten zegt:

    Goedenmiddag,
    Bij toeval zie ik dit voorbij komen en ik kan het niet laten u te vertellen dat het voormalige stationsgebouwtje, ja de voormalige politiepost, zal worden aangepakt met inachtneming van oude architectuur onder toezicht van de Gemeente Arnhem, met geld van NS Poort (als ik dat zeggen mag) Ik kan u niet meer vertellen als dat ik er van overtuigd ben dat alle betrokkenen met gevoel proberen het maximaal haalbare er uit te halen (€) en hopen op een goed resultaat in 2011/2012.

  2. Dank baruman, op mijn wenken bediend, ik ga vaker bij je reageren, dat begrijp je.

    Het gebouw uit 1954 ken ik als gebruiker, heb ik nog de vraag natuurlijk waarom dat gebouw vervangen moest worden. Die nieuwe is wel erg mooi, maar ze gaan er waarschijnlijk niet een nog mooiere derde naast bouwen, neem ik aan

    • baruman zegt:

      @Jan, bedankt voor je reactie, je bent altijd welkom op mijn blog.
      Het nieuwe stationsgebouw, inclusief de daarbij behorende perrons, overkappingen e.d., pastte beter bij de toenmalige vernieuwing van dit stationsgebied. Het gebouw uit 1954, hoe mooi ook, was daarvoor minder geschikt (vermoed ik).

Geef een reactie

