Een oude gitaar: Gibson “Les Paul Custom”

Gibson: Les Paul Custom

Ongeveer 10 jaar geleden kocht ik de op de foto afgebeelde electrische gitaar.

Eerst wat achtergrond informatie.

In 1950 sloot de firma  Gibson een contract met de bekende gitarist Les Paul. Naast musicus was deze man ook een goede gitaar bouwer.

Ouderen onder ons kennen nog een bekend zangduo uit de dertiger en veertiger jaren. Met de gitarist Les Paul en met zang van Mary Ford.

In 1952 werd de Gibson Les Paul in productie genomen.

De Gibson Les Paul Custom werd pas gebouwd  in 1954. Deze gitaar had een platte kast, twee enkelspoel- elementen en een Tune-O-Matic kam. Bijnamen “Fretless Wonder” / “Black Beauty”. Mede bepalende kenmerken van de gitaar waren de mooie zwarte uitvoering en de fraaie randen van ivoor. Het is niet de gitaar op de foto hierboven, was dat maar zo. Een ander kenmerk is het zware gewicht van deze gitaar. Dat komt onder meer door de massieve mahonyhouten kast.

Mijn gitaar is een (op basis van de uitvoering uit 1954) zeer precies door de firma Gibson nagebouwd exemplaar uit 1977. Deze gitaar heeft echter drie in plaats van twee humbuckers en een Tremolo-hendel.

De afgebeelde Gibson Les Paul Custom heeft een bijzondere achtergrond. Dat komt door zijn oorspronkelijke eigenaar, de beroemde Nederlandse gitarist Wim Overgauw.

Wim Overgauw maakte deel uit van het uitstekende jazz-trio “Pim Jacobs” met zang van Rita Reis. Ook maakte hij solo-producties (LP’s) met andere jazzmuzikanten.

Hiermee beeindig ik de serie blogs over -mijn- bijzondere electrische gitaren.

Ik ben benieuwd of er bloggers zijn die meer weten over de afgebeelde gitaar en zijn vroegere eigenaar Wim Overgauw.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

4 reacties op Een oude gitaar: Gibson “Les Paul Custom”

  1. Annet zegt:

    Interessant zeg. Bij de naam Gibson denk ik meteen aan de broertjes.
    Misschien weten mijn neven Hans en Wouter Hasebos meer van Wim Overgauw.
    Hun vader Ton Hasebos kreeg nog les van Julian Coco.
    Ken je die naam?

    Hans en Wouter zitten ook ‘in de muziek’ en oh ja mijn andere neef ‘Paul Lemaire’ zoon van halfbroer Cor ook. Het zijn geen toegankelijke types. Maar je weet maar nooit. Hans zit op Facebook en Paul op ‘mijn’ Hyves……

    Dank voor het meeleven….

    • baruman zegt:

      Annet, bedankt voor je reactie. Alle informatie over zowel mijn gitaren als hun vroegere eigenaren en bespelers zijn welkom. De meeste door jou genoemde mensen ken ik van naam, alleen weet ik niet wat je bedoelt met de broertjes Gibson (misschien Gibbs? van De BeeGees).

  2. baruman zegt:

    @Beukmans, ik ben blij met mijn kleine collectie gitaren, mede vanwege hun geschiedenis en die van hun vroegere eigenaren. Ik speel (beperkt) gitaar, met zo’n passie moet dat haast wel. Ik speelde nooit in een bandje, wel af en toe met mijn vriendin (accordeon), met mijn zoon (speelt gitaar en drums) en met musicerende vrienden tussen de schuifdeuren. Reacties wacht ik af.

  3. Beukmans zegt:

    Ook dit is een pracht instrument en mij wel bekend alhoewel ik zelf niet speel.
    Ik kan me voorstellen dat je er trots/blij mee bent, speel je overigens zelf of heb je in een bandje gespeeld?
    Dank je wel voor het stukje geschiedenis en het plaatsen!
    Ben overigens benieuwd of er nog reacties komen over de historie.

    Nog een fijne avond!

Geef een reactie

