Mijn oude gitaar: de VOX Spifire MK VI

VOX Spitfire MK VI, bouwjaar 1959.

In een eerder blog berichtte ik over een andere gitaar, mijn Hollandse “Egmond”.

Ik beloofde toen Beukmans en Francois dat ik ook aandacht wilde gaan schenken aan een tweetal andere electrische gitaren.

Deze gitaar, links op de foto, is er daar een van.

Het is een VOX gitaar. Ik kocht hem 13 jaar geleden bij de bekende Muziekhandel “Het Eiland” in Arnhem.

Ik zag hem en werd ongelooflijk hebberig.

Mij werd verteld dat het bouwjaar van deze VOX Spitfire MK VI 1959 was.

De verkoper zei enthousiast dat dit type gitaar, een “teardrop-gitaar” zei hij zeer deskundig, ooit van The Rolling Stones was geweest. Met name van Brian Jones.

Nu moet u weten dat ik in mijn jonge jaren meer voor The Stones was dan voor de Beatles, maar dat terzijde. Natuurlijk luisterde ik ook naar de Beatles, wie niet, maar hun platen kocht ik niet, wel die van The Stones. Pas jaren later kocht ik twee verzamel LP’s, de rode en de blauwe, kenners weten welke ik bedoel.

Deze Brian Jones verliet op 8 juni 1969 The Stones. Uit onvrede met de muzikale richting van de groep.  Op 3 juli 1969 werd hij bewusteloos in zijn zwembad aangetroffen en kort daarop overleed hij. Speculaties over zijn dood doen nog steeds de ronde.

Door die wetenschap werd ik nog hebberiger, deze gitaar wilde ik. De verkoper vertelde mij dat de VOX op een beurs in New York was gekocht. Hij liet daarnaast een aantal foto’s zien waarop The Stones stonden afgebeeld met VOX-gitaren. Ik zei, quasie deskundig, dat VOX toch in eerste instantie een versterkersfabriek was en zeer goede versterkers bouwden. Dat klopt zei de verkoper, dat doen ze nog steeds. Om vervolgens te vertellen dat The Stones op VOX-gitaren speelden omdat de fabriek dat zo graag wilde. Om promotionele redenen zei hij, ze kregen de gitaren gratis zei hij.

Ik vond alles best en zei dat hij de gitaar maar moest inpakken. Voor de prijs die er destijds voor stond: 1695 gulden, een forse hap uit mijn spaarpot destijds. Ik vroeg en kreeg er gratis een draagriem bij. Een gratis hoes vroeg ik ook maar die kreeg ik niet, daar moest ik extra voor betalen.

Deze VOX Spitfire vind ik nog steeds heel bijzonder, ook zijn bijzondere achterkant. U kunt bijvoorbeeld zien dat het “beschermkussentje” afknoopbaar is. Kwalitatief kan hij niet tippen aan de Gibson Les Paul maar dat terzijde. De klankkast is niet massief, zoals bijvoorbeeld bij mijn Gibson, maar hol. Dat maakt dat je er een beetje op kunt spelen zonder aangesloten te zijn op een versterker.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

2 reacties op Mijn oude gitaar: de VOX Spifire MK VI

  1. Beukmans zegt:

    Oeps Baruman ik heb deze gemist, sorry.
    Wat een prachtig instrument, zou hij werkelijk….?
    Haha, ik was ook een Stones fan maar had geen geld om plaatjes te kopen, later wel.
    Ook ik heb van de Beatles eerst de blauwe en rode gekocht, later meer heb nog heel veel op het net geruild (zeldzame opnamen).
    Jammer dat ik zelf niet kan spelen maar genieten kan ik wel😉
    Zo nu ff terug naar de Gibson.

    • baruman zegt:

      @Beukmans, aparte en mooie gitaar en ik koester de gedachte dat hij inderdaad van Brian is geweest. Het wonderlijke van de blauwe en de rode Beatles was dat ik, als Stonesfan, toch alle nummers kon meezingen. De kracht van de gedraaide nummers op de radio destijds? Geniet ze overigens!

Geef een reactie

