Arnhem, Jansstraat, Klarendal en St.Marten.

“Arnhem, Jansstraat”

Een foto-impressie tijdens een wandeling.

Regelmatig kom ik in Arnhem. Ik woonde er vanaf mijn 6e jaar als het ware naast het station, aan de rand van de binnenstad. Speelde er als kind in en tussen de puinhopen van een gebombardeerde stad. Banjerde er later, in mijn pubertijd, vergezeld door talrijke vrienden en vriendinnen uit Lombok en Heijenoord, door het centrum. Ook de Rijn en omgeving was mijn (ons) domein.

Nog kom ik, inmiddels gepensioneerd, meerdere keren per week in Arnhem. Ik voel mij er thuis. Elke dag moet ik om gezondheidsredenen circa een uur wandelen. Ik kan dan kiezen tussen een wandeling in het fraaie natuurgebied De Veluwe of door het stedelijk gebied, het centrum van Arnhem. Vandaag koos ik voor het laatste.

Ik liep van Velp naar Arnhem, van mijn huis uit gerekend, zo’n 7 kilometer. In Arnhem aangekomen liep ik door delen van de wijken Klarendal en St. Marten. Daarna naar de Jansstraat in het (winkel)centrum van de stad. Een doorgaans drukke winkelstraat.

Normaal gesproken kijk ik meestal naar winkelende mensen en naar de winkeletalages op de begane grond. Af en toe, vanwege mijn achtergrond, naar de hoger gelegen etages. Maar in de Jansstraat deed ik dat vanmorgen wel en zag tot mijn aangename verrassing hoe mooi een van die panden was vormgegeven. Dankzij mijn mobieltje kan ik u dat op bovenstaande foto laten zien. Is dat mooi of mooi!

Ter afsluiting laat ik u onderstaande foto’s zien van de zijwanden van het viaduct in de Hommelstraat.

De wanden zijn sinds gisteren voorzien van prachtige tegelmotieven die verwijzen naar de aangrenzende wijken Klarendal en St.Marten.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

9 reacties op Arnhem, Jansstraat, Klarendal en St.Marten.

  1. francois15 zegt:

    http://bloginblik.nl/5260/de-koninklijke-traumahelikopter/actueel_algemeen/

    Ik stond er nogal ver van af. Enfin, de text en de foto spreken voor zich zelf

  2. baruman zegt:

    @Francois, ooit ging ik naar de VGLO-school (7e en 8e klas lagere school) Onder de Linden. Dit gebouw krijgt binnenkort een woonfunktie, heb ik begrepen. En ja, ik ging af en toe naar de film in Corso, Klarendalseweg (?)
    Laat je ooit Dikke Trix zien?

  3. francois15 zegt:

    Ik ga morgen naar de nieuwe tegels kijken;-)

    • baruman zegt:

      @Francois, doen! Kom, als je met de auto komt, vanaf de Sonsbeeksingel, de Hommelstraat is afgesloten.

      • francois15 zegt:

        Ik had een vriendje op Onder de Linden, dat is toch al Klarendal? Daar was ook een kazerne en daar ben ik later nog gekeurd voor militaire dienst.
        Ging je daar wel eens naar ’t Corso? Koiboifilms met Rooie Roggers kijken;-)

      • francois15 zegt:

        Naar Arnhem uitsluitend op het fietsje Baru. Vorige week heb ik nog “Dikke Trix” per ongeluk gefotografeerd op de Sonsbeekse wei. Toen ben ik via de Spoorwegstraat en de Apeldoornseweg naar Sonsbeek gelopen (niet voor Trix). De opgebroken Hommelstraat herinner ik me inderdaad

  4. Theo Balvers zegt:

    Volgende week donderdag ben ik voor het eerst sinds jaren weer eens in Arnhem. Goede voorbereiding dit blog.

    • baruman zegt:

      @Theo, kom vooral voor het mooie centrum, de Rijn, de parken Sonsbeek en Zypendaal en bezoek eventueel de nabije omgeving zoals de Posbank.
      Je bent welkom!

Geef een reactie

