Wandelen in de omgeving van Romaine (Frankrijk)

Romaine, gemeente Ponthoile.

Regelmatig verblijven we in noord-west Frankrijk (Provincie Picardie).

In de omgeving van de Baie de Somme, in een oud en traditioneel vakantiehuisje in de buurtschap Romaine.

De buurtschap hoort bij de gemeente Ponthoile. Romaine is al jaren een zeer eenvoudig en  “verstild” dorpje maar het beschikte vroeger over een eigen spoorweg-stationnetje. Die funktie bestaat helaas niet meer maar het stationsgebouwtje en een kneuterig wachthuisje naast de spoorwegovergang, verwijzen er nog steeds naar.

De onderstaande foto maakte ik tijdens mijn -dagelijkse- wandeling in de omgeving van het vakantiehuisje. Dat Romaine vroeger een spoorwegstation had kan je nog op de achtergevel lezen. De foto is helaas niet zo scherp waarvoor mijn excuses.

Nu raast er met een zekere regelmaat de sneltrein in de richting van Abbeville en vervolgens naar Parijs langs.

Het voormalige spoorwegstation wordt thans bewoond, zoals de onderstaande foto van de voorgevel laat zien. Ik vind het een mooi, van een eenvoudige architectuur getuigend gebouw. Zeker in combinatie met de simpele behandeling van het voorterrein. Pretentieloos, niet?

Tijdens mijn dagelijkse wandelingen kijk ik voortdurend om mij heen, altijd mijn digitale fototoestel bij de hand. Dit om het wandelen enigzins “draaglijk” te maken.

Ik moet u namelijk bekennen dat ik niet van wandelen hou, het moet van mijn huisarts. Zodoende kijk ik, al wandelend, naar interessante situaties, naar dorpsgezichten, naar landschappen, naar woon- en bedrijfsgebouwen en noem maar op.

Zo trof ik onderweg het onderstaande knalrose geschilderde vakantiehuis aan. De kleur is in werkelijkheid nog feller dan op deze foto. Wat de situatie nog leuker maakte was dat er in de achtertuin een klein, wat verwaarloosd motorjachtje lag en een zeer verwaarloosde caravan.

Ik beken dat ik best een beetje jaloers was op de betreffende eigenaar.

Tot de volgende fotoserie.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

2 reacties op Wandelen in de omgeving van Romaine (Frankrijk)

  1. Theo Balvers zegt:

    Ik ken de regio globaal en een aantal plaatsen weer redelijk goed.
    (Romaine niet)
    Ik geniet hier van..

Geef een reactie

