Le Crotoy, Jeanne d’Arc

“Le Crotoy en Jeanne d’Arc”

Tijdens onze korte vacantie in Frankrijk, in de omgeving van de Baie de Somme, bezochten we de havenplaatsjes Saint Valery Sur Mer en Le Crotoy.

Beide steden vestigen er de aandacht op dat Jeanne d’Arc in hun geschiedenis een rol heeft gespeeld. Een OBA-lid vroeg daar aandacht voor, vandaar dit blog.

Bij onze wandeling in Le Crotoy, langs de Somme, zag ik haar standbeeld. Ik kon het niet laten om er een foto van te maken. Le Crotoy was juist deze vacantie van bijzonder belang. Hier begaf op vrijdagmiddag j.l. de uitlaat van mijn Saxo het en we konden  geen meter verder rijden, dikke pech!

Maar met behulp van een uiterst vriendelijke en behulpzame garagehouder kon ik zijn garage bereiken. En, u gelooft het niet, de volgende dag om 12 uur kon ik de Saxo, voorzien van een nieuwe uitlaat (hulde voor deze garagehouder!) weer ophalen. Maar terug naar Jeanne d’Arc.

In november 1430 bracht Jeanne d’Arc enkele dagen door in Le Crotoy toen zij als gevangene van de Engelsen op weg was naar Rouen. Daar zou zij op de brandstapel eindigen.

Vanaf dit standbeeld op de Place Jeanne d’Arc heb je een prachtig, weids  uitzicht over de Baie de Somme met Saint Valery aan de overzijde.

Eind goed, al goed. Hier werd de Saxo gerepareerd! Een Topgarage!

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

6 reacties op Le Crotoy, Jeanne d’Arc

  1. Theo Balvers zegt:

    Het is weer even geleden -ik denk een jaar of tien- dat ik in die regio aan de monding van de Somme was en vooral getroffen werd door de vele (zee)vogels. Leuke plaatsjes ook. In 1974 fietste ik er door met mijn toenmalige vriendin, op weg naar Bretagne.

    • baruman zegt:

      @Theo, ik kom er zeer regelmatig en vind de Baie de Somme en de aangrenzende havenplaatsjes nog steeds de moeite waard.
      En, net als bijvoorbeeld in ons waddengebied, ziet de baai elk seizoen weer anders uit.

  2. Jezzebel zegt:

    Jeane intrigeert.
    Fijn van de uitlaatpijp, dat het weer in orde is.
    .

  3. francois15 zegt:

    Daar hebben ze echte beelden in Frankrijk 😉

    • baruman zegt:

      @Francois, er zijn redelijk veel “echte” beelden in Frankrijk. De omgeving van de Baie de Somme herbergt veel oorlogsmonumenten (1e en 2e WO).
      Holland kent toch ook nog een aanzienlijke hoeveelheid “echte” beelden? Ik neem aan dat je met “echte” beelden verwijst naar figuratief-realistische bronzen en natuurstenen beelden?

Geef een reactie

