Groeten uit Frankrijk, Saint Valery Sur Mer

“Groeten uit Frankrijk”


Ik was een paar dagen op vakantie in Frankrijk. Niet getekend, wel gefotografeerd.

Regelmatig komen we in de omgeving van de Bay de Somme (Picardie). De delta van de gelijknamige rivier, met een karakteristiek vergelijkbaar met ons Waddengebied.

We verblijven dan in het dorpje Romaine, waar onze dierbare vriendin een romantisch oud huisje bezit.

De zeer ruime delta van de rivier de Somme is heel bijzonder. Met hoog en laag water, met schorren en slikken, soms zeehonden en veel watervogels.

Onder leiding van een gids kan je een wandeling van ongeveer drie uur maken van het stadje Saint Valery Sur Mer naar Le Crotoy, aan de overzijde van de delta.

Tijdens ons bezoek aan Saint Valery Sur Mer wandelden we langs de Somme. Op dat moment was het laag water, je zag het water in de richting van de zee stromen.

Twee momenten vielen ons op:

een enorme kudde schapen (honderden zonder een schaapherder) die van het zilte water dronken, en een grote aalscholver die tussen de zeemeeuwen zijn vleugels droogde.

Momenten om even vast te leggen en ze met u te delen.

 

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

10 reacties op Groeten uit Frankrijk, Saint Valery Sur Mer

  1. francois15 zegt:

    De schaapjes op het droge zo te zien… zout of stout dat is de kwestie😉

    Ik zal het eens aan mijn dochter vragen. Die heeft een melkschapen boerderij en die weet van de hoed en de rand😉

    • baruman zegt:

      @Hallo Francois, mooie uitspraak. To be or not to be, fout of stout? Houden ook schapen zich met die vraag bezig? Waarom ook niet. Ik wacht met spanning het antwoord van je dochter af.

  2. assyke zegt:

    de koper ziet een groot en ogenschijnlijk vet schaap
    wat ik begrepen heb zijn die schapen dan opgezwollen
    door het vocht wat ze vasthouden
    veel van dit soort schapen halen het offerfeest dan ook niet

    de kopers zijn gewoon leken die geen verstand van dieren hebben
    en alleen op het uiterlijk af gaan

    je andere vraag: als er geen zoet water is, moeten ze misschien wel?

    • baruman zegt:

      @Assyke, bedankt voor je reactie en informatie. Of de schapen wel ziltwater moeten drinken omdat er geen zoet water is? Weet ik niet maar ik ga dat eens onderzoeken.

  3. assyke zegt:

    vlak voor het schapenfeest wordt door sommige veehandelaren in marokko
    de rammen extra zout gevoerd zodat ze er volumineuzer uit gaan zien
    en meer opbrengen
    dat zo’n schaap dan in feite ziek is hebben de kopers niet door

    • baruman zegt:

      @Assyke, interessante informatie. Wil dat zeggen dat die veehandelaren het voor lief nemen dat hun rammen ziek worden en dat de kopers dat niet weten? Dat kan ik mij haast niet voorstellen. Je koopt toch geen ziek schaap?
      Wat blijft is waarom schapen er zelf voor “kiezen” om zilt water te drinken.

  4. assyke zegt:

    en die schapen dan, raar gezicht hoor
    zit er wel jodium in dat zilte water?

    • baruman zegt:

      @Assyke, ik wist wel dat er schapen graasden in dat deltagebied maar had ze nog nooit van dat zilte (zee)water zien drinken. Wie weet daar meer van, ik bedoel, dat die schapen min of meer zout water (kunnen) drinken.
      Of er wel of geen jodium in dat water zit? Heb ik niet onderzocht.

  5. kuifje simon zegt:

    Mooie plek(ken), onder het toeziend oog van Jeanne d’Arc.

    • baruman zegt:

      @Kuifje, inderdaad, mooie plekken en een bijzonder deltagebied.
      Het monumentale standbeeld van Jeanne d’Arc in Le Crotoy heb ik een paar dagen geleden gefotografeerd. Ook in Saint Valery Sur Mer wordt zij herdacht.

Geef een reactie

