Het portret van Wilma Nanninga ?

“Wilma Nanninga”

In de prachtige binnenstad van Arnhem trof ik in een kleine, gezellige winkel in “Jong Antiek” (Cascade) dit portret aan. De naam van de kunstenaar ontbreekt, het werk is niet gesigneerd en te koop. Voor een alleszins acceptabele prijs. De eigenaresse geeft op dit moment 25% korting in verband met het 25-jarig bestaan van haar winkel. Ik mocht deze foto maken omdat ik overwoog om dit schilderij te kopen. Maar tegelijk dacht ik

wat moet ik met een portret van een onbekende vrouw” ?

Mijn vriendin, waarvan ik veel hou, is nog mooier dan de geportretteerde vrouw. Van mijn vriendin bezit ik reeds een mooi (zelf)portret en daarnaast een paar mooie foto’s. Bovendien kan ik meerdere keren per week van haar liefde en schoonheid genieten.

Maar dit schilderij, met dat mooie kleurenpalet, die opvallende vrouw en haar weelderige hoofdtooi, met haar in zichzelf gekeerde blik, blijft me al geruime tijd bezig houden. Er is echter meer.

Afgezien van de artistieke kwaliteiten van het werk doet die vrouw mij aan de “BN-er” Wilma Nanninga denken, in haar jonge jaren. Dat komt vooral door haar ogen, die enigzins schuin naar de rechterkant van het schilderij kijken, en haar mond. Bovendien veroorzaakt het portret dat ik mij af vraag waar haar gedachten zijn.

Dat brengt me tot de volgende vraag.

Bent u het met me eens dat deze vrouw grote gelijkenis vertoont met Wilma Nanninga? Als dat zo is zal ik dan de stoute schoenen aantrekken en haar een mailtje sturen? Zo van:

Geachte mevrouw Nanninga,

Naar aanleiding van het in de bijlage meegezonden portret, neem ik de vrijheid om aan u te vragen of u misschien de geportretteerde dame bent. Als dat zo is kunt u mij dan zeggen wanneer en door wie het portret is geschilderd? De reden van mijn vraag aan u is dat de dame in kwestie mij namelijk erg aan u doet denken.

Ik denk sowieso vaak aan u mevrouw Nanninga, vooral als ik u op de televisie zie. U lijkt mij namelijk een heel sympathieke en warm mens. Daarnaast lees ik regelmatig bij de kapper het informatieve tijdschrift waaraan u op zo’n geweldige manier leiding geeft. O, sorry mevrouw Nanninga, ik dwaal even af van de aanvankelijke reden van mijn vraag en liet mij even gaan. In afwachting van uw antwoord verblijft hoogachtend

“Baruman”.

Wat denkt u geachte blogger, deelt u mijn mening over het portret en zal mevrouw Wilma Nanninga op mijn mailtje reageren?

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

4 reacties op Het portret van Wilma Nanninga ?

  1. baruman zegt:

    @Francois, is Wilma Nanninga niet de hoofdredactrice van Prive?
    Nog bedankt voor je bezoek vanmiddag. Heb je kunnen zien hoe mooi het portret is.
    Inmiddels heb ik een signering ontdekt: Fina (of iets dergelijks), ga ik Googlen.

  2. baruman zegt:

    @Tineke, bedankt voor je aardige reactie, het is een mooi portret en te koop!
    Zodra ik het adres van Wilma heb ga ik haar mailen, vindt ze vast leuk, hoewel?

  3. Tineke van Eeuwen zegt:

    Prachtig portret, ik zou het zo willen hebben!

    Ik zou mevrouw Nanninga zeker schrijven, vindt ze vast leuk.

    groetekes Tineke

  4. francois15 zegt:

    Ik kan je er niet mee helpen baru want ik heb geen idee wie Wilma Nanninga is. Ik zal het portret eens even gaan aanschouwen in de B. straat, misschien helpt dat😉

Geef een reactie

