een tekening van niks

tekening “fantasie” (2000)

Er zijn momenten dat je wilt tekenen maar geen serieus onderwerp hebt. Tekenpen in de hand, het schetsboek voor je, echter, inspiratie ontbreekt.

Toch begin je te tekenen, dat is immers een altijd aanwezige “dwang”. Het nog maagdelijke witte papier vormt een drempel. Maar het papier daagt je tegelijk ook uit, vraagt om te worden ingevuld.

Dan ontwikkelt zich voor je ogen een onverwacht beeld. Je herkent ineens een merkwaardige, in het begin nog abstracte berg. Aan een van zijn flanken een klein gebouwencomplex, op de bergtop de eerste contouren van een vreemd, chinees aandoend bouwwerk. En tenslotte vult je tekenpen ook die contour in.

Het resultaat van dat proces ziet u hieronder.

Eigenlijk vind ik het een tekening van niks maar hem verscheuren ging mij te ver.

Misschien doe ik het na deze publicatie.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

19 reacties op een tekening van niks

  1. baruman zegt:

    @Beste bloggers(sters), met deze aflevering stop ik. Mijn eerstvolgende blog plaats ik in het teken van een zelfstandige discussie over kwaliteit in de beeldende kunst.
    Kop: “een tekening van niks”, aflevering 2.

  2. Jezzebel zegt:

    Tsja, het is een oude discussie wat is kunst…
    Dat heeft naar mijn mening helemaal niets te maken met ‘mooi’ of ‘niet mooi’.
    Maar toch zeker wel met het onderscheidend vermogen van de kunstenaar.
    Het gaat om de gelaagdheid, maar veel verder dan dat kom ik ook niet.
    .

  3. baruman zegt:

    @Jezzebel, afgezien van bovenstaande discussie, ben jij, na zoveel kunst op je blog te hebben geplaatst, in staat om “kwaliteit in de beeldende kunst” nader te definieren? Verder dan een persoonlijke visie daarop kom ik niet. Ook van anderen heb ik tot op heden geen echt bevredigende -en praktisch bruikbare- definitie gelezen.
    Ik bedoel een definitie die verder gaat dan de zeer subjectieve begrippen “mooi” en/of “lelijk”.

  4. baruman zegt:

    @Jezzebel, het eventueel plaatsen van tekeningen met een -naar mijn oordeel- twijfelachtige kwaliteit overwoog ik. Vanuit de gedachte dat anderen, via hun visie en reacties, hun oordeel daarover zouden kunnen uitspreken. Dat zou mijn oordeel over die tekeningen zowel kunnen bevestigen als kunnen heroverwegen. Een definitief besluit om ze te plaatsen heb ik nog niet genomen.
    Ik hou van mijn tekeningen, ben er ook trots op. Fijn dat je je gedachten met me wil delen. Ik ga er nog eens goed over nadenken. Terzijde: een vechtjas was en ben ik.

  5. Jezzebel zegt:

    @Baruman, toch nog even tegen je aan kletsen.
    Je zei iets dat me aan het denken zette:

    =ik heb nog een paar tekeningen bewaard van een -naar mijn oordeel- twijfelachtige kwaliteit.
    Ik overweeg nu om ook die op mijn blog te plaatsen alvorens ze te verscheuren=

    En ik geloof dat een goed kunstenaar ook keuzes behoort te maken.
    Dat begint al met de eerste lijn op je papier.
    Het is heel moeilijk om je eigen werk te beoordelen.
    Toch moet het.
    Dus waarom geen werken hier neerzetten waar je wel blij mee bent?
    Ik bedoel, je gaat werk laten zien waar je niet achter staat.
    Dat lijkt me niet juist.
    Laat zien waar je trots op bent.
    Vecht daar voor.

    Het is natuurlijk aan jou, wilde toch mijn gedachten met je delen.
    .

  6. fred van der wal zegt:

    baruman
    ik verwacht van niemand wat dus het doet me weinig. Het is nog erger; die trut zei ook nog; we zullen van jou nooit wat van jou kopen. Hun huis hangt vol met slecht geschilderde kutsschilderijen van bloemen door een broodmagere tekenleraar, Rem de Boer heet die gast. Als ze zeggen dat z e nooit iets van me zullen kopen
    Dan zeg ik ; daar vraag ik ook niet om.
    Ik ga niet om met people om ze iets te kunnen slijten.
    Bovendien ben ik nogal een harde en heb schijt aan wat ze zeggen.

  7. baruman zegt:

    @Fred, een pijnlijke ervaring, getuigend van het ontbreken van respect voor de kunstenaar en zijn werk. Het zijn waarschijnlijk geen vrienden meer van je.
    De discussie over de “tekening van niks” zet mij aan het denken, ik heb nog een paar tekeningen bewaard van een -naar mijn oordeel- twijfelachtige kwaliteit.
    Ik overweeg nu om ook die op mijn blog te plaatsen alvorens ze te verscheuren.
    Kan interessante visie’s en reacties opleveren over de (definitie van) kwaliteit van beeldende kunst.

  8. fred van der wal zegt:

    Begin jaren 60 deed ik dat ook wel, dingen weg geven om jaren later een schilderij terug te krijgen met een gat er in en de opmerking dat ze het toch nooit mooi hadden gevonden en dat gat zou ik wel niet zo erg vinden

  9. baruman zegt:

    @Fred, dat kan gebeuren. Ik ben in de loop van de tijd ook selectiever geworden.
    Maar ik heb ook mogen ervaren dat een aantal mensen erg blij zijn met mijn tekening, hem op een mooie plek in hun woon- en/of werkkamer hangen.

  10. fred van der wal zegt:

    Het is mijn ervaring dat als iemand iets voor niks krijgt dat hij/zij daar dan minder waarde aan hecht. Vandaar dus.

  11. baruman zegt:

    @Fred, bedankt voor je goede analyse en reactie.
    Ik ben “gezond kritisch” op mijn werk, geslaagde tekeningen bewaar ik zorgvuldig.
    Vorig jaar heb ik ze zelfs van een passe partout voorzien en in mappen opgeborgen, het was veel werk maar het resultaat was zeer bevredigend.
    Soms maak ik een uitzondering op mijn regels en geef ik een tekening aan een familielid en/of vrienden.
    Terzijde, ik ben geen kunstenaar maar vrij tekenen hoort bij mij zolang als ik mij herinner. Het is voor mij een hobby, meer niet. Niet geremd door een teveel aan scholing en kennis teken ik wat ik wil, op een wijze zoals het mij uitkomt.

    Als (eerst Jezzebel en via haar) Francois15 de nu getoonde prent leuk vindt dan heb ik daar een goed gevoel bij. Hij krijgt hem en ik hoop dat de prent bij hem thuis een goed plekje krijgt, iedereen blij toch? Al met al een betere oplossing dan de tekening verscheuren.

  12. francois15 zegt:

    Dat vind ik leuk, ik neem het met plezier aan. Strakke pentekeningen vind ik altijd mooi. Een ongenaakbaar bergdorp voor een veilig onderkomen… ik zou er wel willen wonen😉
    Ik mail je binnenkort

  13. fred van der wal zegt:

    Ten eerste is de tekening monumentaal van opzet
    hij staat stevig op het vlak
    contrast is goed
    doet ddenken aan een houtsnede
    en er zijn huizen die heel erg lijken op wat je getekend hebt
    er zijn heel wat lui van een akademie die niet zo’n resultaat bereiken
    wees niet te krities op jezelf
    teveel zelfkritiek, dan kom je tot niets
    te weinig dan wordt het ook niets
    ook zou ik niet zo snel dingen weg geven
    en niet weg gooien
    dat stadium ben je al lang voorbij

  14. baruman zegt:

    @Fred, jij bent een buitengewoon bekwame kunstenaar/tekenaar. Kennelijk vind je hem de moeite waard. Daarom vraag ik je om welke redenen ik hem zou bewaren.
    Los daarvan, geef ik de tekening liever weg, heeft iemand er nog plezier aan, ik heb ‘m lang genoeg bewaard.
    Jezzebel geeft hem a.h.w. door aan Francois, dat vind ik een leuk gebaar.
    Dus, Francois15, hij is van jou, kom hem maar halen, mail me maar.

  15. Jezzebel zegt:

    Hij is voor Francois dan,
    ik vind het gewoon fijn om af en toe langs te komen en te zien wat voor moois je nu weer hebt.
    Dankjewel, het maakt me ook verlegen😉
    .

  16. francois15 zegt:

    Als Jezzy ‘m niet wil geef hem dan maar aan mij😉

  17. baruman zegt:

    @Jezzebel, sympathieke reactie, dank je wel.
    Ik heb een dubbel gevoel bij de tekening:
    hoewel ik het, (zelf-) kritisch gezien, “een tekening van niks” vind heeft hij toch iets moois, wat je ziet is wat het is. Wat je niet goed kan zien is dat onderdelen van de tekening “ingesneden” zijn, een aspect van en tijdens mijn zoektocht naar een bevredigend eindbeeld.
    Soms geef ik zo’n soort tekening weg aan iemand die hem mooi vindt. Hebben?

  18. fred van der wal zegt:

    Je kunt die tekening beter niet weg doen maar bewaren

  19. Jezzebel zegt:

    Erg mooie tekening.
    Lekker als het vrij is.
    .

Geef een reactie

