tekening voor Johan

“Tekening voor Johan”

Deze oost-indische inkt tekening maakte ik in 1985.

Ik woonde destijds in Apeldoorn en werkte bij een intergemeentelijke stedenbouwkundige dienst (SDOV, Stedenbouwkundige Dienst Oost Veluwe).

Mijn goede vriend en (oud-)collega Johan van der Meer werd toen 70 jaar.

Johan was een veelzijdig en oorspronkelijk beeldend kunstenaar, afkomstig uit Groningen. Zijn funktie bij de SDOV was veelzijdig: hij was zowel chef van de destijds landelijk bekende maquette-afdeling van deze dienst en daarnaast een eigenzinnig stedenbouwkundig-ruimtelijk ontwerper.

Toen Johan 70 jaar werd tekende ik bovenstaande prent. Hierin gaf ik uiting aan de vele aspecten van Johan:

opvallende onderdelen van zijn kunstwerken zoals een enorme zon en abstracte landschappelijke structuren, deze gecombineerd met her en der getekende huizen en vergelijkbare beelden.

Johan is lang geleden overleden. Maar nog regelmatig denk ik aan deze prachtige man, mede dankzij een aantal kunstwerken van zijn hand die in mijn appartement hangen.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

2 reacties op tekening voor Johan

Geef een reactie

