tekening stadsbeelden: “onderweg”.

Tekening stadsbeelden: “onderweg”.

Deze tekening “onderweg” ontstond in 1988.

Ik sloot daarmee een periode af van het visueel (na-)denken over de aspecten van de (een) stad. Toen ik na een voorgaande reeks stadsbeelden de stad verliet kwam ik, al reizend zonder een einddoel in gedachten te hebben, onderweg deze vreemde stad tegen.

Gelegen in een somber, heuvelachtig en guur, onherbergzaam landschap.

In feite liep de weg, overduidelijk een belangrijke snelweg, dwars door de stad. Haast doods, bewegingen, bewoners zag ik niet.

De ontwerpers, de grondleggers van het stedelijk concept, wilden dat kennelijk ook. Waren het mensen, levensvormen van een andere planeet? Wat was de bedoeling van de ontwerpers, de funktie van deze stad, waarom hier?

Geen min of meer traditionele, organisch gegroeide stad met van elkaar gescheiden woon-, werk-, recreatie- en verkeerswijken. Afgewisseld met groen en parken. Vol met al dan niet actieve mensen. Nee, alleen maar gebouwen en verkeerswegen. Op en over elkaar heen lopend. Door en langs gebouwen heen.

Een stad waar alles -en iedereen- geintegreerd was en kennelijk afhankelijk van de voor- maar ook van de  nadelen van deze snelweg, letterlijk een levensader.

Een (hun) beeld van een stad. Op een andere planeet?

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

3 reacties op tekening stadsbeelden: “onderweg”.

  1. baruman zegt:

    @Jezzebel, ik begrijp je reactie. Mijn teksten geven slechts mijn gedachten -van destijds- weer toen ik de tekeningen maakte.
    Vrijheid van kijken vind ik vanzelfsprekend, daarom vind ik jouw visie, interpretatie’s en ook die van anderen interessant om te vernemen. Kijk ik nu naar mijn oude tekeningen dan komen daar nieuwe gedachten bij.

  2. Jezzebel zegt:

    Het beeld heeft iets van een rits.

    Je achtergrond informatie is wel prettig,
    maar soms wil ik liever in stilte kijken.
    Ik heb dat een beetje met je teksten.
    Ik wil niet horen wat ik moet zien
    of moet vragen, ik wil het zelf bedenken.
    Vrijheid van kijken.

    Het zijn erg mooie werken
    ze vertellen me soms hele andere verhalen
    dan de woorden die je geeft.

    Soms zijn het eencelligen voor mij
    de vorige was een insectenbek
    en dat soort dingen meer😉
    .

  3. francois15 zegt:

    Ik stel me voor dat het nieuwe station in Arnhem er ook zo uit komt te zien😉

    Maar ik vind het mooi net als al de andere tekeningen

Geef een reactie

