tekening “kloof”

“KLOOF”

Een pentekening uit 1983.

In dat jaar dacht ik na en filosofeerde ik over de wijze van visualiseren van landschappen, nederzettingen, bouwwerken, voorwerpen, noem maar op. Een soort zoektocht.

Ik wilde die onderwerpen op een andere wijze tekenen. Voor die tijd tekende ik de genoemde thema’s op een meer academische wijze, meestal figuratief. De resultaten van die aanpak vond ik op den duur te voorspelbaar en te braaf.

Veel ruwe potloodschetsen waren van dat denkproces het resultaat. Diverse tekeningen vonden destijds hun weg naar de prullenbak. Soms spijt mij dat nu. Anderzijds accepteer ik mijn keuzes, het ging mij in die periode vooral om het creatieve proces. Niet zozeer om een verantwoord eindresultaat, een tekening keurig ingelijst in een fraaie paslijst.

Een paar tekeningen uit die periode vond ik de moeite van het bewaren waard.

Die, aanvankelijk met potlood vervaardigde schetsen, tekende ik opnieuw. Maar dan met een met oost-indische inkt gevulde tekenpen. Zo ook de landschapstekening die u hierboven ziet afgebeeld.

De voorafgaande potloodtekeningen van dat landschap hadden gedurende het teken- en denkproces een vrij formeel en gestructureerd karakter, vergelijkbaar met een “raster”.

Dat beeld wilde ik gaandeweg verstoren. Een verstoord raster levert immers een veel interessanter beeld- en eindresultaat op. Ook in de architectuur wordt dit principe door veel ontwerpers toegepast. Een voorbeeld daarvan is zichtbaar in gebouwen die, bij de eerste aanblik, symmetrisch van opzet lijken maar het bij een nauwkeuriger bestudering toch niet blijken te zijn.

In de eindfase van mijn creatieve denk- en tekenproces ontstond bovenstaand landschap, een pentekening. Daarin wordt de verstoring van het landschap, van het “raster”, gesymboliseerd door een ingreep, een kloof.

Vandaar de titel.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

2 reacties op tekening “kloof”

  1. baruman zegt:

    @Jezzebel, bedankt voor je reactie en voor je interessante kijk op het begrip “kloof”.
    Dat begrip wordt vaker en bij verschillende situaties gebruikt, ook bij beschrijvingen van een situatie cq ingreep in een landschap.
    Ik begrijp echter goed wat je bedoeld en ik kijk weer opnieuw naar mijn tekening.

  2. Jezzebel zegt:

    Het woord kloof, duwt me teveel een bepaalde richting in.
    Dat vind ik niet prettig.
    Het zou ook een bijbelse splitsing van de zee kunnen zijn, opweg naar een ‘nieuw land’.
    Misschien nieuwe bewustwording van jou.
    Interessant werk.
    .

Geef een reactie

