Helaas, "De Kleine Aarde" in Boxtel stopt !

Vanmorgen las ik dat "De Kleine Aarde" stopt.


Daar schrok ik behoorlijk van.
De milieuinstelling "De Kleine Aarde",
werd in 1972 in het Brabantse Boxtel opgericht
en zal aan het einde van dit jaar worden opgeheven.
Uit geldgebrek, zoals het bericht vermeldde.

Ik realiseer mij opeens hoe medebepalend dit instituut
voor mijn en andermens vorming en ontwikkeling is geweest,
terugdenkende aan prachtige rondleidingen,
aan reeksen boeiende lezingen, aan fraaie en leerzame uitgaven.

Mijn progressieve werkgever in die tijd
stelde mij in staat om dat allemaal te volgen,
hoe dankbaar was/ben ik hem daarvoor.

Ooit volgde ik bij De Kleine Aarde diverse cursussen.
Ik denk bijvoorbeeld aan een cursus voor Finse houtbouw,
zag ik prachtige alternatieve toepassingen,
milieuvriendelijke gebruiksvoorwerpen, alternatieve woningontwerpen.
Ik denk hierbij onder meer aan die experimentele bolwoningen.

De Kleine Aarde heeft naar mijn stellige overtuiging
een belangrijke voorhoede-funktie gehad in het denken aan
en het toepassen van milieuvriendelijke en duurzame producten.
Doelen die thans niet meer zijn weg te denken
in de publieke en private sectoren van onze samenleving.

De Kleine Aarde, beste oprichters en medewerk(st)ers, bedankt!

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-11. Bookmark de permalink .

17 reacties op Helaas, "De Kleine Aarde" in Boxtel stopt !

  1. Rob Kruzdlo zegt:

    Jammer

  2. Kat zegt:

    Heel jammer ja, maar alles verandert. Voor info hebben we nou internet en natuurwinkels heb je overal.
    Die reddingsactie van Herman den Blijker heeft dus ook niet geholpen.

  3. on_yer_bike zegt:

    Dat voetbal moet ook zonder subsidie.(En ik ben ook voetballiefhebber.) En als er steeds agenten nodig zijn bij wedstrijden kunnen de organisatoren (KNVB en clubs) daarvoor ook betalen. Op kunst mag ook bezuinigd worden. Of de belastingen moeten fors omhoog, en dan is er weer geld voor dat soort dingen. Momenteel wordt er weer gezeurd over zwembaden sluiten en zo. Ik zou die graag open houden voor alle kinderen en mensen die graag zwemmen.
    De Kleine Aarde had, als nu blijkt dat ze geld tekort komen, andere dingen moeten doen en misschien minder ambitieus zijn. Maar laat ik niet te veel negatiefs zeggen want ik ben helemaal voor leven in en met de natuur en ik weet niet zo heel veel van De Kleine Aarde. En als ik het over mismanagement heb bedoel ik niet zozeer de mensen die de boel daar draaiende hielden/houden, maar meer de rest van de bevolking van Nederland die het nu jammer vinden maar er zelf nooit bij betrokken waren of op bezoek gingen of steunden.
    De wereld is oneerlijk en zolang dat zo blijft zou ik er wel mee kunnen leven dat De Kleine Aarde subsidie krijgt, maar beter is van niet denk ik. Geld tekort betekent dat je gewoon teveel kosten maakt. Niks uitgeven wat je niet hebt, zo moeilijk is dat toch niet?

  4. blogpieper zegt:

    @ edu, ik ben het helemaal met je eens.

  5. edu zegt:

    Dat is zonde zeg! Het is een fenomeen in de wereld van de milieu-educatie.

  6. blogpieper zegt:

    @ Drive South, wil je die stelling even toelichten?

  7. blogpieper zegt:

    @ Apiedapie, helemaal mee eens, ik weet niet of Jan er nog zit maar hopelijk leest hij jouw reactie.

  8. blogpieper zegt:

    @ on_yer_bike, volgens mij zijn ze aanvankelijk zonder subsidie gestart maar DKA overleefde dankzij hun sympathieke milieudoelstellingen en aanpak. Ik hou geen pleidooi voor steun van de overheid als dat niet nodig is. Maar soms gaan overheidssubsidies naar doelen waarvan ik mij afvraag of dat nou zo nodig moet.
    Zoals bijvoorbeeld bij betaald voetbal (ik ben voetballiefhebber, voor alle duidelijkheid).

  9. blogpieper zegt:

    @Henk, meneer opinie, Smokey, mooie aanvullingen, allen bedankt.

  10. Apiedapie zegt:

    He, wat triest! Was dat niet Jan Juffermans? Als die er nog zit, Jan, sterkte! De Kleine Aarde heeft een hoop goed werk gedaan, ben er een paar keer geweest, was altijd onder de indruk van de betrokkenheid maar ook humor van de mensen. Nederland is helaas te klein geworden voor de kleine aarde ….😦

  11. on_yer_bike zegt:

    Jammer. Maar ook een kwestie van wanbeleid natuurlijk. Áls er mensen zijn die op de manier zoals dat bij De Kleine Aarde gebeurde willen leven en de dingen willen doen die ze deden dan moet dat gewoon kunnen. Zonder subsidie van de overheid. De overheid moet zich daar niet mee bemoeien. En ik wil ook niet dat de overheid zich met alternatieve manieren van leven bemoeit.
    Ik weet niet hoeveel geld er nodig was en hoeveel men tekort kwam maar met vrijwilligers en mensen die het idee steunen zou het toch mogelijk moeten zijn een stukje land te beheren? Als die mensen er niet zijn dan houdt het op. Jammer.

  12. Smokey Robbinson zegt:

    Een groot verlies, democratisch gezien "dankzij" de linkse meerderheid.
    De Kleine Aarde heeft veel baanbrekend werk verricht.
    Ik heb hen al die jaren een warm hart toegdragen.

  13. meneer_opinie zegt:

    Jammer

  14. Henk van Leuken zegt:

    Ik woonde in Boxtel tijdens de beginjaren van "de kleine aarde". Ze waren zeer bewust en vooruitstrevend en de activiteiten die er zijn ontwikkelt, hebben op grote schaal navolging gekregen. Het zijn de voorlopers geweest van de natuurlijke landbouw en het ontwikkelen van kennis omtrent aarde en natuur. Daar zou gewoon subsidie naar toe moeten al was het maar voor instandhouding van de ontwikkelingsactiviteiten want dit zijn geen instellingen die het moeten hebben van de commerciele, die hebben alleen maar oog voor geld en winst. Van de laatste hoeven we niets te verwachten als het om een natuurlijke daad gaat zij hebben meer op met bier.

  15. Drive South zegt:

    En rechts Nederland likt zijn vingers af…

  16. blogpieper zegt:

    Pilgrimheart, zeker jammer. Gestopt uit geldgebrek notabene.
    Hoe wrang als je bedenkt hoeveel geld door hun doelstellingen en invloed de samenleving is bespaard.
    Waarom springt de (lokale) overheid hier niet bij met een doorstartbudget, zoals zo vaak gebeurd met noodlijdende betaald voetbal organisaties. Dan vind ik De Kleine Aarde een beter doel voor ondersteuning.

  17. Pilgrimheart zegt:

    Jammer!

Reacties zijn gesloten.