tekening “dubbelboom II”

In de 80-er jaren werkte ik in het dorpje De Steeg. Vanuit mijn werkplek had ik een schitterend uitzicht over een oude arm en de uiterwaarden van de rivier De IJssel.

Aan de overkant van de straat stond een, wat ik noemde een dubbelboom. Twee bomen die, optisch gezien, zich als een tweeling manifesteerden.

Op een zekere dag verschenen een paar arbeiders van de gemeentelijke plantsoenendienst met groot materieel. Zij snoeiden dat het een lieve lust was en kortten de bomen enorm in. Het oorspronkelijke beeld van deze bijzondere bomen ging verloren. Al dan niet terecht, de arbeiders deden niet meer dan het uitvoeren van een opdracht,  maar ik herinner mij mijn grote verontwaardiging destijds.

Mijn verontwaardiging leidde er toe dat ik een tijdje later, om deze bomen te eren, een op mijn geheugen steunende tekening maakte van de dubbelboom.

Mijn opzet was om deze twee bomen, mede om hun onderlinge samenhang te benadrukken, als een solitaire boom weer te geven.

Ik maakte twee, min of meer gestyleerde tekeningen. De hier gepresenteerde “dubbelboom II” vind ik het meest recht doen aan de bomen en hun door De IJssel vorm gegeven achterland.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

