tekening van de achtertuin in Romaine

Het is vandaag “Allerzielen“.

Die informatie kreeg ik vandaag via een paar volkskrant-blogs.  Ik ben echter niet van katholieke huize en weet weinig van de religieuze betekenis van deze dag. Maar dat mensen, dieren en zelfs dingen een ziel kunnen hebben daar ga ik wel van uit. Je kan immers zielsveel van mensen, dieren, planten, kunst enz. houden. Je kan bezield ergens aan werken, mee bezig zijn en wel zo dat je zelfs de tijd en de plek waar je bent vergeet.

Ik kan van tijd tot tijd mijn ziel en zaligheid in een tekening leggen. Een onderwerp en/of een bepaalde situatie, een plek kan me intens bezig houden. Zelfs in die mate dat ik het in al zijn verschijningsvormen wil “vastleggen”. Met een foto, een tekening, een gedachte.

Waar ik graag naar toe ga en waar ik intens (bezield) naar kan kijken is het (vakantie-) huisje met zijn achtertuin in het dorpje Romaine in N/W Frankrijk. Een tijd geleden, in 2009, maakte ik verschillende potloodschetsen van de achtertuin. Sommigen verdwijnen dan in de prullenbak. Een van die schetsen tekende ik met een bruine oost-indische inktpen en een zwarte viltstift. Gaandeweg groeide de tekening van een overdag- naar een nachtsituatie tekening. Ik vond het uiteindelijke resultaat zo bevredigend dat ik hem gaf aan onze lieve vriendin, zij is de eigenaresse van het huisje.

Ik vind deze tekening passen in het thema van vandaag “de ziel”. Ik heb er namelijk mijn ziel en zaligheid in gelegd. Ik zal toelichten wat mij in deze tekening zo boeit.

Een huis, een tuin ziet er nooit hetzelfde uit. Dat hangt samen met het verschil tussen dag en nacht, of de zon schijnt of dat het regent, of het warm of koud is, hoe je stemming op een bepaald moment is en noem maar op.

Ik hou van deze tekening vanwege het tekenproces, in het bijzonder vanwege de bijzondere -nachtelijke- sfeer. Ik geniet van het bereikte verstilde en mysterieuze karakter, van de verhouding tussen licht en donker. Van de afbeelding van die eenvoudige schuur, gemaakt met gebiedseigen materialen als keien en boomstammen. Van de merkwaardige ogende witte bomen met die witte takken, die als het ware naar de hemel wijzen, aan een van de takken een verstilde schommel.

Ik hoop dat u er net zo van kan genieten als ik en wens u vandaag een bezielde dag.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

Een reactie op tekening van de achtertuin in Romaine

  1. Jezzebel zegt:

    Zeker een bijzondere tekening.
    Mooi en mysterieus.
    .

Geef een reactie

