Twee oude tekeningen

Vandaag bezocht ik een “oude” vriendin in een nabij gelegen dorp. Aan de wand van haar woonkamer zag ik twee van mijn tekeningen hangen. Van tijd tot tijd geef ik vrienden een tekening van mij als verjaardagscadeau, vandaar. Even snel een foto van maken dacht ik.

De tekeningen verschillen in een bepaald opzicht van elkaar. De een is figuratief en de ander heeft een min of meer abstract karakter.

Recent vroeg een bekende medeblogster, die kennis maakte met mijn voornemen om mijn tekeningen te publiceren,  zich af of zij in mijn tekeningen een (mijn) ontwikkeling zou kunnen zien van figuratie naar abstractie. Mijn reactie was dat die plaats heeft gevonden maar dat ik afwisselend de beide uitgangspunten in mijn werk toepas. Voor uw informatie, ik ben slechts amateur, geen professional. Deze (her-) ontdekte tekeningen bieden mij nu de kans om die tekenstijlen te verduidelijken.

De onderstaande abstracte -constructieve zo u wenst- tekening, uit 1981, laat onder meer de geometrische figuren de bol, de driehoek en het vierkant zien, dit tegen een bedachte, abstracte achtergrond. De geometrische figuren zijn met lijnen onderling aan elkaar gekoppeld, dit ter illustratie van hun samenhang.

De onderstaande, meer figuratieve tekening uit 2004, stelt een Boeddha voor. Ik gaf mijn vriendin destijds deze tekening voor haar verjaardag. Het Boeddhisme heeft namelijk haar warme belangstelling. Ze spaart Boeddha’s en bezit een bescheiden verzameling.

Beide tekeningen zijn getekend met een zogenaamde rOtring- en een Pentell pen (gevuld met oost-indische inkt) met verschillende pendikten. De bovenstaande Boeddha heb ik omringd met een gestyleerde, donkere krans, dit om hem daarin beter tot uitdrukking te laten komen. De omringende krans is bewust zowel van boven als van onderen open gehouden, ik wilde hem niet “opsluiten”.

Ik ben nieuwsgierig naar uw reactie’s.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in kunst. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

