de winkeldialogen (3)

Over fotolijstjes, en bouwstijlen.
Twee bejaarde heren lopen de winkel door,
links en rechts speurend, als jagers naar hun prooi,.
Hun tred is voorzichtig, licht slepend,
de stok van de ene man tikt op de tegelvloer.
Ze pakken verschillende vaasjes en oude fotolijstjes op.
Kijk Frits, zegt een van hen, zie je dat oude koperen lijstje,
daar, naast dat muurlampje, daar kan een mooie foto van Gijsje in.

Je weet wel Frits, ik bedoel de mooie zwartwitfoto,
die van haar werd gemaakt op jullie 25-jarig huwelijksfeest.
Gerard, doe normaal man, je kent me toch zo langzamerhand,
ik hoef na haar dood geen foto van haar op het dressoir.
O, sorry Frits, je hebt gelijk, ik dacht even niet na.
Ze vervolgen hun speurtocht.

Dan stapt een vrouw de winkel binnen,
ze kijkt rond en loopt dan resoluut naar mij toe.
Meneer, mijn man en ik hebben pas een oud huis gekocht.
Gefeliciteerd mevrouw, waar kan ik u mee helpen?
Is het een leuk en karakteristiek huis?
Ja meneer, Bertus en ik zijn er erg blij mee, onze wens kwam uit.
Nu zijn we op zoek naar oude lampen, voor de eettafel en het plafond.
Ze kijkt me vragend, een tikje hulpeloos aan.

Hoe ziet uw huis er uit mevrouw,
heeft het een bepaalde bouwstijl denkt u?
Nou, dat weet ik niet meneer, het is gewoon een oud huis.
Met mooi metselwerk, groene luiken naast de ramen en leuke details.
Ons huis heeft een heel mooi dak, met van die glimmende dakpannen.
O ja, in dat dak zitten een paar leuke dakkapellen,
die hebben ook zo’n leuk dakje.
Mijn Bertus heeft er meer verstand van, die kan kan u meer vertellen.

Hebben de kamers in uw huis hoge plafonds mevrouw?
Ja meneer, allemaal prachtige hoge plafonds,
met van die ronde gipsen cirkels in het midden.
Vroeger hingen daar grote kroonluchters aan meneer.
O ja, dat bedenk ik net, ook die hebben we nog niet.
Bertus zegt dat ons mooie huis in de dertiger jaren is gebouwd.
Het huis heeft van alles een beetje zegt ie, hij dacht aan Arts Decoors.

Mevrouw, als uw huis van alles wat heeft,
dan bedoelt uw man een verzameling van verschillende stijlen.
Dan hoeft het niet persee Art Deco te zijn mevrouw.
Hallo meneer, wat zegt u me nou toch,
u wilt toch niet beweren dat ons huis geen stijl heeft, kitsch is!
Absoluut niet mevrouw, ik vermoed dat uw huis eclectisch is.

Wat bedoelt u meneer, noemt u ons mooie huis nu epileptisch?
Er mankeert helemaal niets aan ons huis, wat denkt u wel!
Geen verzakkingen, geen scheve ramen, geen vochtplekken,
ons dak is waterdicht en ik zie hele mooie versieringen, overal.
Jammer dat ik geen foto van ons huis bij me heb,
dan zou u zelf kunnen zien wat voor een mooi huis het is meneer!

Maar beste mevrouw, begrijpt u me vooral niet verkeerd,
ik noem uw huis niet kitsch maar praat over architectuur,
ik bedoel dat uw huis een eclectische bouwstijl heeft,
een stijl die door kenners zeer wordt gewaardeerd.
Veel van deze huizen staan op een monumentenlijst.

Ja, dat kan u nou wel zeggen meneer,
maar ondertussen heeft u me met uw opmerking aardig laten schrikken!
Als mijn man, u moet weten dat Bertus een oud-marinier is,
straks van mij hoort dat ons prachtige huis epileptisch is,
dan komt hij u even opzoeken, hij weet uw winkel te vinden.

Beste mevrouw, mijn excuses, we begrijpen elkaar verkeerd!
U heeft hoogst waarschijnlijk een bijzonder huis.
Dat wil ik met alle plezier ook aan uw man vertellen.
En vertelt u hem maar dat ook ik een oud-marinier ben.
Dan komt het helemaal goed, want eens marinier, altijd marinier.

Ik nodig u en uw man uit in mijn winkel, vanmiddag of morgen.
En wilt u dan een paar foto’s van het huis meenemen?
Ik bedoel van zowel de buiten- als de binnenkant.
Dan hoop ik u te kunnen vertellen welke bouwstijl uw huis heeft.
Met die kennis gewapend kan ik u en uw man beter adviseren,
ik bedoel over passende lampen boven uw tafel en aan het plafond.

Ik verzeker u mevrouw dat het helemaal goed kan komen,
kijkt u bijvoorbeeld nu al naar onze collectie lampen.
Goed meneer, ik twijfel nog steeds aan uw opmerking,
maar ik moet bekennen dat uw lampen prachtig zijn,
precies de smaak van mij en Bertus.
Ik ga weer, en morgen komen we bij u terug.

Dan keert de rust weer terug in de winkel,
de beide bejaarde heren zijn uitgekeken in de winkel,
Gijsje zal het zonder lijstje moeten doen.
Op de achtergrond klinkt luid en duidelijk het draaiorgel.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-08. Bookmark de permalink .