de winkeldialogen (1)

Af en toe maakte ik een blog over mijn belevenissen als "winkelier".
Even een korte toelichting:
De winkel is eigendom van een goede vriendin.
Een leuke winkel in antiek en curiosa, gelegen in de binnenstad.
Ons klantenbestand is erg trouw, men weet ons vaak te vinden.
Daarnaast bezoeken ook andere klanten onze winkel.
Ze komen uit de stad maar ook uit de regio en verder.

Gaat mijn vriendin inkopen, in eigen land of elders in Europa,
dan neem ik haar winkel waar, al weer zo’n 20 jaar.
Ik doe dat werk ook als zij op vacantie gaat met haar partner.
Met beiden ben ik al jaren bevriend.

Mijn blogs over gesprekken met klanten leverden positieve reacties op.
Van zowel collega-bloggers als van vrienden en bekenden.
Recent maakte ik nog een blog over een gesprek met twee vrouwen,
vrouwen die al meer dan 60 jaar met elkaar bevriend waren.
Een ander blog ging over een echtpaar dat op zoek was naar bidprentjes.

Ik neem mij voor om vaker een blog te maken over mijn belevenissen.
De blogs plaats ik onder de titel "de winkeldialogen".
Sommige klanten vinden het leuk om niet alleen over producten te praten,
maar ook over bepaalde gebeurtenissen in hun leven.
Afhankelijk van het aantal klanten in de winkel,
neem ik dan de tijd om naar hun verhalen te luisteren.

Meestal is er sprake van een dialoog;
zij vertellen over hun ervaringen en/of situatie,
ik luister belangstellend en maak ze soms deelgenoot van mijn belevenissen.
Ik vertolk niet in alle gevallen letterlijk hun verhalen,
ze vormen in bepaalde gevallen meer een aanleiding voor een blog.
Gaandeweg hun verhaal gaat mijn fantasie soms met mij op de loop,
ik laat dan details uit hun verhaal weg en voeg mijn fantasie toe.

De gesprekken met klanten gaan over veel onderwerpen.
Het begint meestal met mijn vraag ‘waarnaar zij op zoek zijn’.
Of, met een variant daarop, ‘waarmee kan ik u helpen’. 
Zoekt de klant bijvoorbeeld een meubel of een lamp,
dan vraag ik altijd naar de stijl van hun woning en/of hun interieur.
Hiermee start vaak een meer persoonlijk gesprek.

De volgende blogs gaan daar dan over, nu ga ik eerst op vacantie.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-08. Bookmark de permalink .

3 reacties op de winkeldialogen (1)

  1. Jezzebel zegt:

    Geniet van je vakantie.
    Benieuwd wat het wordt de winkeldialogen.🙂
    .

  2. blogpieper zegt:

    @maria-dolores, bedankt voor je positieve reactie. De titel bevalt mij ook, maar nu de inhoud nog!

  3. maria-dolores zegt:

    leuk project! met een intrigerende titel.
    een fijne vakantie!

Reacties zijn gesloten.