In mijn antiek- en curiosawinkel

In mijn winkeltje beleef je nog eens wat.

O Jet, kiek hier nou, dat doosje,
dat boldoot-busje van mijn oma,
voor de billetjes van baby’s.
Heb ik 30 jaar geleden nog weggegooid.
Moet je nu zien, en wat een prijzen!

En kiek dat bruine vitrinekastje
met die leuke ruitjes,
en ook eens naar die bakelieten handvatjes!
Heeft oma kortgeleden nog bij de kraak gezet.
Ik kon haar niet tegen houden!

Nou meneer, u heeft best wel mooie spullen,
en, als u het goed vindt,
mogen Jet en ik nog even rondkijken,
voor ons is het namelijk een groot feest,
we bedoelen van herkenning.

Jesus Jet, kiek nou dan,
die twee rare lampen, negers met een lampekap, afschuwelijk.
Dat noemen wij Hollywood Art Deco mevrouw,
u weet wel en, met permissie en gezien uw leeftijd,
uit de jaren 40, je zag ze wel eens in die mooie zwart-wit-films.

Oja meneer, nou daar kijken wij toch anders tegen aan, niet Jet?
Die willen wij niet in ons huis hebben,
en ze zijn zeker ook nog duur meneer.
Nou dames, het is maar hoe je dat bekijkt,
Hoe bedoelt u,
Ze kosten 300 euro per stuk dames, samen voor 500 euro.

U maakt zeker een geintje meneer,
nee dames, ze zijn zelfs sterk geprijst.
We hebben ze helemaal uit Amerika laten komen.
Nou meneer, bij ons komen ze er niet in, he Jet,
zelfs niet voor niks.

O Jet, kiek nou eens,
daar staat het dressoir van je moeder.
Nee Truus, die is net een tikkeltje anders,
maar kiek nou naar die prijs!
Ik zal haar morgen zeggen wat haar meubeltje nu waard is,
voordat ze het bij de kraak zet.

O sorry meneer, wij willen u niet voor uw kop stoten,
u heeft best wel mooie handel, he Jet?
Wij genieten echt van de handel in uw winkeltje
en we weten u te vinden als we een cadeautje willen kopen,
binnenkort voor mijn zuster en haar vent bijvoorbeeld.

Bent u familie van elkaar, zelfs zussen dames?
Nee meneer, we zijn vriendinnen, he Jet.
Al vanaf de lagere school, school 13 uit de Schilderstraat,
Jezus Jet, we zijn al 60 jaar bevriend!
Langer dan menig huwelijk dames.

Dat is inderdaad zo meneer,
ze dachten vaak dat we van de verkeerde kant waren, he Jet?
Jet en ik waren ooit getrouwd met een man, he Jet.
Later zijn we gaan scheiden, ik bedoel van onze mannen.
En wat iedereen altijd al dacht, soms zei, was waar,
verrassend he meneer?
Wij houden al meer dan 60 jaar hartstochtelijk van elkaar,
maar we hielden dat voor de buitenwereld verborgen,
dat moest nog in die tijd meneer.

Wat een bijzonder verhaal dames,
en wisten jullie mannen dat?
Nee meneer, hoewel, nu ik er over denk,
mijn man zei dat wel eens gekscherend.
die van jou Jet, had niks in de gaten.

Nou dames, wat een verhaal,
ik hoop dat jullie nu met elkaar gelukkig zijn.
Ik wens jullie het allerbeste, nu en in de toekomst.
Dank u wel meneer,
vooral voor uw, zo te zien, begrip,
dat maken we wel eens anders mee.
We komen zeker nog eens bij u terug,
we wensen u succes met uw handel.
Dag meneer, dag dames, tot ziens.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-08. Bookmark de permalink .

6 reacties op In mijn antiek- en curiosawinkel

  1. blogpieper zegt:

    @ghijsa, geen belangstelling.

  2. ghijsa zegt:

    Ik heb nog wel wat ouwe theepotjes.
    Neem je ook in?

  3. blogpieper zegt:

    @Jezzebel, ik maak verschillende klanten mee, ze komen uit alle lagen van de bevolking.
    Dan komen er soms persoonlijke verhalen langs. Dit verhaal moest ik wel opschrijven en in mijn blog verwerken. Bedankt voor je reactie.

  4. blogpieper zegt:

    @ghijsa, het waren dames.

  5. Jezzebel zegt:

    Wat heerlijk in jouw winkel🙂
    Dat soort gesprekken.
    Daar droom je van.
    .

  6. ghijsa zegt:

    Ouwe potjes,
    onweerstaanbaar.

Reacties zijn gesloten.