Gesprek met mijn moeder in de hemel (2)

Mijn moeder meldt zich.
Mijn vader heeft zich helaas niet meer gemeld, dat verbaasde mij niet.
Dat mijn moeder zo snel mijn verzoek om te gaan praten honoreerde, daarentegen wel.
Ik ben behoorlijk teleurgesteld over het zwijgen van mijn vader.
Hoelang houdt hij dat nog vol, vraag ik mij af.

Mijn vreugde over het hernieuwde contact met mijn moeder is echter groot.
Ik wou dat ik haar echt kon zien, wat de achter ons liggende tijd met haar heeft gedaan.
Of het direct weer klikt tussen ons, alsof de tijd stil heeft gestaan.

En dan is het zover. Hallo jongen, ik heb je oproep wel gehoord.
Ben je soms van plan om mij "op het matje" te roepen over de beslissingen van Pa?
Lieve Ma, ik roep je niet op het matje, er speelt wat anders.
Ik wil weer met je praten, over vroeger en dergelijke.
Maar voor we dat doen heb ik een vraag.
Ik ben nieuwsgierig of je de in het verleden genomen beslissingen van Pa hebt ondersteund.
Gemakshalve neem ik aan dat je die gesprekken hebt gevolgd, of niet soms.

Ik heb de gesprekken met je vader wel degelijk gevolgd jongen.
Aanvankelijk niet maar naarmate de gesprekken verder gingen met meer interesse.
Na enige tijd zag ik aan hem dat hij het er een beetje benauwd van kreeg.
Van die vragen van jou aan hem, van de in jouw beleving geslaagde poging om weer contact te krijgen met je familieleden, snap je?

Zijn aarzeling, om zijn werkelijke drijfveren aan jou te verduidelijken nam zienderogen toe.
Vandaar dat hij er steeds meer tegen op zag om jouw vragen te beantwoorden.
Dat begrijp je toch jongen, je weet hoe Pa reageert in zo’n situatie.

Lieve zoon, je wens om met mij verder op jouw onderwerpen in te gaan, begrijp ik.
Om die redenen zal ik proberen om je vragen te beantwoorden en toe te lichten.
Ik spreek overigens puur voor mijzelf jongen, niet namens je vader, dat begrijp je wel.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen.
Je wilt weten of ik invloed heb gehad op de dramatische beslissingen van je vader.
Nee jongen, in dat opzicht moet ik je helaas teleurstellen.
Natuurlijk heb ik op mijn manier geprobeerd om hem tot andere gedachten te brengen.
Dat is mij helaas niet gelukt. Je weet het, je moet van goede huize komen om Pa af te brengen van een besluit dat hij na lang nadenken nam.

Het probleem was dat Pa mij nauwelijks direct betrok bij belangrijke beslissingen.
Daar was ik nooit blij mee maar mijn kritiek daarop leidde vaak tot meningsverschillen.
En je weet het, die beinvloeden te zeer de sfeer in huis, Pa kon koppig zijn, mokken.
Ik heb ervaren, in de loop van ons huwelijk, dat zijn handelwijze pastte bij zijn karakter.
Ook zijn troosteloze jeugdjaren, ik heb je dat verteld toen je een jaar of tien was jongen,  speelden ook een min of meer bepalende rol bij zijn beslissingen.
Dat aanvaard je op den duur als een gegeven en ik heb daar rekening mee gehouden.
En vergeet niet jongen, hij was ondanks zijn tekortkomingen een goede en een betrouwbare  man voor mij en, weliswaar op zijn manier, voor jullie een goede vader.

Hij was inderdaad een goede vader Ma.
Maar hij was zo vaak afwezig en ik vond hem altijd zo serieus, zo gesloten.
Dat blokkeerde mijn pogingen om eens gewoon, gezellig met hem over mijn kinder- en puberleventje en mijn belevenissen op school en op straat te praten.
Laat staan over de problemen die ik daarbij wel eens ondervond.
Dan ga je datgene wat je als kind bezig houdt selecteren alvorens met hem daarover te praten.

Je praat dan alleen over leuke dingen, je goede vriendjes en vriendinnen.
Over de succes-resultaten die je behaalde op school en die op het sportveld.
Of je maakt een mooie tekening voor hem, voor hem alleen.
Begerig als je bent naar zijn waarderende woorden en reacties.

Met jou kon ik daarentegen onbekommerd praten, drempelloos als het ware.
Ik merk aan je Ma dat je vermoeid raakt.
Ik stel daarom voor om dit gesprek te beeindigen. Tot morgen Ma.
Wordt vervolgd.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-02. Bookmark de permalink .

4 reacties op Gesprek met mijn moeder in de hemel (2)

  1. blogpieper zegt:

    @Theo, fijn dat je de moeite neemt om de serie te lezen, ik hoop dat het je blijft boeien.

  2. blogpieper zegt:

    @Jezzebel, ik ben ook benieuwd en bedankt voor je aandacht.

  3. Theo zegt:

    Ik had t/m nummer 5 over het gesprek met je vader gelezen en ga daar vandaag eerst mee verder…

  4. Jezzebel zegt:

    Benieuwd wat voor nieuw inzicht je moeder kan geven.
    Ik blijf geboeid lezen.🙂
    .

Reacties zijn gesloten.