gesprek met mijn vader (16)

16e gesprek met mijn vader.
Vandaag, na een langdurige periode van stilte, probeer ik contact te krijgen met mijn vader. Eerdere pogingen van mijn kant mislukten. Hoe komt dat, vraag ik mij af. Kan hij niet, wil hij niet, wat is er met die vader van me aan de hand.

Een gedachte dringt zich voortdurend bij mij op. Pa is boos. Boos omdat ik contact heb gezocht -en gevonden- met de kinderen van zijn geliefde oudste zoon. Contact zocht met de families waarvan hij bewust afstand heeft genomen en die hij heeft verbannen uit zijn denk- en leefwereld. Ik weet, Pa kennende, dat hij nooit op die eenmaal gekozen strategie zou terug komen. Zou Pa nog in leven zijn geweest dan zou hij mij dat zelfs met klem verbieden. Niet dat ik mij daarvan wat zou aantrekken, maar toch.

Een andere mogelijkheid is dat Pa geen zin heeft om nog een reeks vragen, van mij aan hem, te beantwoorden. Ik kondigde dat immers een week geleden aan en wilde met hem meer de diepte in gaan. Ik had beter moeten weten, daar is mijn beste Pa ook niet van gediend, vroeger niet, nu niet.

In beide mogelijkheden bestaat er een ijzeren wet:
niet ik maar mijn beste Pa bezit de sleutel voor de voortgang van onze gesprekken. Daar doet een medium niets aan toe of af.
Ik geef mijn Pa nog een paar dagen om te vertellen waarom hij geen verder contact meer met mij wenst. De kans is echter groot dat geen bericht van hem slecht bericht is. In dat geval moet ik mijn serie gesprekken met hem helaas gaan beeindigen.
De mogelijkheid om door te gaan met de serie, door te gaan met vragen stellen en om zijn antwoorden zelf te bedenken, is voor mij geen betrouwbare optie. Dan liever stoppen.

Jammer, maar het is niet anders. Met mijn blog ga ik door. Mogelijkheden en thema’s zat, toch? Wordt vervolgd.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2010-02. Bookmark de permalink .

4 reacties op gesprek met mijn vader (16)

  1. blogpieper zegt:

    @Jezzebel, trouwe bezoekster, bedankt, je reactie onderschrijf ik. Er komt meer maar met een ander thema als uitgangspunt.
    @Fleur, het waren denkbeeldige gesprekken, Pa is al jaren geleden gestorven. Bij zijn leven kon ik "mijn" vragen niet stellen vandaar de afgelopen serie. Ik respecteerde hem en hield veel van hem, ondanks alles.

  2. Fleur zegt:

    Jezz,kan jij wel goed praten met jouw vader?

  3. Fleur zegt:

    Mankeert jouw vader iets op emo gebied?
    Waarom zegt hij niks terug?
    O,ik lees nu dat hij dood is.
    Dit is dus fictie.
    Een denkbeeldig gesprek.
    Hmmm jaja…..deze deze…

  4. Jezzebel zegt:

    Geen bericht, is niet noodzakelijk slecht bericht, volgens mij.
    Soms zijn de vragen gesteld, de antwoorden gehoord, bedacht, uitgesproken of ontvangen.
    Dan is het misschien genoeg.
    Ik heb erg van deze serie genoten.
    Benieuwd of er nog meer komt.🙂
    .

Reacties zijn gesloten.