12 vierkante meter, jij

Blik uit mijn raam.


Mijn raam, 12 vierkante meter. De binnenstad, de straat, vol, soms leeg.
Vol, leeg, wat maakt het uit, je kijkt maar ziet soms niets, je gedachten overheersen.
Een vrouw, gebukt turend in de etalage,
aan de overkant een man, kijkend naar de vrouw.
Wat ziet hij, waaraan denkt hij, wat zijn haar afwegingen, wat wil zij.
Een loslopende hond, fluitende man, een postbezorger, een bekende, de arm omhoog.
Gedachten overheersen, zoals zo vaak, verbazing over zoveel gedachten in weinig seconden.

Prik gehad, pijnlijke bovenarm, stelde niets voor. Veel oude mensen vanmorgen.
Zenuwachtig de sporthal binnen lopend, alleen, of hangend aan de arm van hun partner,
in de hal zoekend naar hun vertrouwde arts.
Lopers, strompelaars, rolstoelers, dringen de hal in, willen de eerste zijn, worden de laatste.

Daarna weer het raam, 12 vierkante meter, gedachten de vrije loop latend.
De straat, nu vol, kom binnen mensen, koop wat bij me, maak me los, maak mijn dag goed.
Stilte, alleen het snorren van de kachel, het tikken van de vele klokken.
Een blik, dwalend door de ruimte. Toch maar lezen, een nieuw boek, korte verhalen, met een groet en handtekening van de schrijver op pagina 1.
Weer dwalende gedachten, peinzend, waarom gisteren. Waar ben je, wanneer kom je.

De telefoon, aanbieding vakantiereis, mag ik een paar minuten van u. Belde zij maar.
Dan het boek, simpele thema’s, vreemde hoofdpersonen, naar een onvoorspelbaar einde.
Knap geschreven met een geheimzinnige, ongeschreven onderlaag. Waar blijft ze.
De winkelbel, boek weg, begroeting, een bekende kunstenaar, hoe gaat het, alles oke.
Nog wat verkocht, die schaal, mooi he, art deco, licht beschadigd, ik doe wat van de prijs af.
Verdomme, vis in haar tas, stank in mijn toko, rot op naar buiten vrouw, lachen.
Dan praatje in de straat. deur open, stank er uit, zwaaien. Koffie, weer het boek.
12 vierkante meter, jij.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-11. Bookmark de permalink .

2 reacties op 12 vierkante meter, jij

  1. blogpieper zegt:

    @Jezzebel, het is een (mijn) weergave van deze vrijdag.
    Even wat anders dan een reisbeschrijving, hoewel?
    Bedankt voor je positieve reactie.

  2. Jezzebel zegt:

    Mooi en bijzonder. Weer heel anders dan ik van je gewend ben.
    Erg aanbevolen.
    .

Reacties zijn gesloten.