De "Hootact" in de haven van Nieuwpoort.

5 juli 1997. Dagje Nieuwpoort.
Die ochtend lekker uitgeslapen. Het beloofde een rustige dag te worden. Zo’n dag waarop je je wasje doet, boodschappen doet, een paar ansichtkaarten voor het thuisfront koopt en verzend. In verband met de komende verjaardag van mijn zoon kocht ik een verjaardagskaart.
In het plaatselijke postkantoor telefoneerde ik met mijn lieve dochter en mijn vriendin.
Een ander telefoontje was voor mijn vriend Chris bedoeld, dit in verband met het te water laten van mijn eigen kajuitcatamaran de "Bluebird". Jammer dat ik daar niet bij kon zijn maar ik vertrouwde Chris volkomen, op zijn vakmanschap en zorg voor deze gebeurtenis.
Een te water lating van een catamaran is bijzonder lastig omdat de gebruikelijke hijsinstallaties in de jachthavens vooral bedoeld zijn voor normale zeiljachten en niet voor "multihulls".

Deze ochtend kwamen de vier Hollanders op koffievisite en bestudeerden uitgebreid ons jacht.
Hun enthousiasme voor de Fisher 46 was, tot volle tevredenheid van Tony, groot.
Na hun vertrek gingen Tony, Ben en ik op zoek naar een tweedehands winch voor de hoofdmast, de oude funktioneerde niet meer optimaal. Dat lukte wonderwel en voldaan over deze aanwinst gingen we een Belgisch biertje kopen. Na onze terugkeer aan boord besloten Tony en Gé om voedsel in te gaan kopen voor het vervolg van de zeiltocht.
Hondsmoe van het sjouwen kwamen ze terug aan boord.

‘sMiddags kwam onverwacht de Belgische politie aan boord. Ze dwongen ons om een zeer uitgebreid en formeel uitziend formulier in te vullen. Op mijn vraag of er op iedere vraag (dat waren er vele) een antwoord moest komen reageerde de hoogste in rang autoritair.
Hij wilde het formulier ook wel zelf invullen, dat zou hem niets uit maken zei hij dreigend.
Dat zou dan wel betekenen dat hij met zijn collega het hele schip overhoop zou halen. Daar hadden wij uiteraard geen zin in en min of meer sussend boden we hem een alcoholisch drankje aan. Die weigerde hij minzaam en we bogen ons daarna, min of meer berustend maar behoorlijk knarsetandend over het invullen van het formulier.

Na deze gebeurtenis besloot Gé om vanavond voor onze maaltijd te gaan zorgen. Het werd wederom een uitgebreide vismaaltijd met aardappelpuree, in de oven, met een lekker bruin kaaskorstje er op en een toetje toe. ‘sAvonds gingen we naar de wal, naar de Yachtclub en dronken we een lekker biertje. Tony viel na verloop van tijd, overmand door vermoeidheid en door de behaaglijke warmte in zijn vertrouwde "koffieslaapje", een leuk en huiselijk gezicht.
Wordt vervolgd.

Over baruman

belangstelling voor architectuur, stedenbouw, beeldende kunst, verhalen en moderne (pop) muziek
Dit bericht werd geplaatst in oud-vkblog-2009-10. Bookmark de permalink .

3 reacties op De "Hootact" in de haven van Nieuwpoort.

  1. blogpieper zegt:

    @Jezzebel en Kruzdlo: bedankt voor jullie warme reacties !

  2. R. Kruzdlo zegt:

    Gelezen goed geschreven

  3. Jezzebel zegt:

    Weer heerlijk van genoten.🙂

Reacties zijn gesloten.